tisdag, oktober 14, 2008

gratis bil eller skoter och lägenhet på köpet

Ingen kan väl ha undgått den rådande finanskrisen. Då menar jag den internationella och inte den privata som många också lever med.

Den spanska banken Banesto vill få in kontanter i banksystemet och samtidigt hjälpa bilbranschen så den som binder 18000 euro i banken under två år får en bil eller en skoter. Men man får ingen ränta på pengarna under dom två år dom är bundna hos banken. Banesto har tidigare delat ut platt-TV till människor som bundit en summa pengar på ett konto i banken under en viss period. Trevligt att få en helt ny Citroën (eller skoter om man föredrar det) gratis om man har 18000 euro över. Dock måste man vara skriven i Spanien för att kunna utnyttja erbjudandet.

Det här med att få in kontanter i banksystemet är jag lite skeptisk till. Dom flesta som har 18000 euro över har dom nog inte hemma i madrassen utan troligen sitter dom redan på ett bankkonto.

Överallt i Spanien har fastighetsmarknaden rasat kraftigt. För att locka folk att köpa hade nyligen fastighetsmäklaren Salsa Inmobiliaria i Malaga ett erbjudande om att köp två lägnheter till priset av en. Den som köper en fyrarummare i deras nybyggda radhus vid terrasserna Miraflores får dessutom helt gratis en etta i bostadsområdet Torre del Mar. Fyrarummaren kostar 7,5 miljoner kronor, så budet har sockrats med en extra lägenhet. Jag tycker ändå att 7,5 miljoner känns dyrt för en fyra även om man får en extra lägheten. Men bostadspriserna i Spanien är betydligt högre än dom svenska och då särskilt i storstadsområderna och vid kusterna. Jag fick också känslan av att Miraflores var ett ganska lyxigt område.

Just nu har jag inga planer på att köpa bostad varken i Sverige eller Spanien och jag är nöjd med den bil jag har. Dessutom har jag varken 18000 euro eller bor i Spanien.

Inga kommentarer: