söndag, september 28, 2008

irländska pubar

Nästan var man än kommer i världen finns snabbmatställen som McDonalds , Burger King och KFC samt Starbucks kaffe. Man hittar också nästan alltid ett Body Shop som jag tycker är okey men väl dyrt. En tvål för 165 kronor känns inte som något kap direkt. Alla dom här ställerna ser likadana ut oavsett om dom ligger i en småstad i amerikanska södern , Rio , Paris eller Dehli.

Håller man sig till Europa eller större städer i omvärlden kan man väl snart räkna i svenska företag som IKEA och HM i gänget som finns överallt. Disney-shops och Sanrio-affärer (säljer Hello Kitty prylar) hittar man också ofta likaså Mango , Zara, Lush , Sephora , Top shop och en rad andra affärer.

Samma sak är det med kinakrogar och irländska pubar. Dom verkar finnas precis överallt i världen och ser ungefär likadan ut och har liknande namn som t.ex China Palace , Dragon Palace , Golden Palace , Bamboo, och Bishop Arms , Dubliners , Patricks , James , O'Conners , Williams , Beefeater , Buddys mm.

I El Puerto de Santa Maria , en mindre stad utanför Cadiz i Sydspaninen fanns ganska skralt med affärer och utbud i allmänhet förutom alla tapasbarer , den underbara flamencobaren La Resaca (betyder baksmälla på spanska) och något disco men naturligtvis både irländsk pub och kinarestaurang.

Kinamaten i Europa är tyvärr sällan som den kinamat som serveras i Kina. Maten är god och man får mycket för en billig penning men så kinesisk känns den inte. Hur mycket dom irländska pubarna liknar pubar på Irland har jag ingen koll på för jag har ännu inte varit på Irland. Jag har inget emot irländksa pubar. Tvärtom så tycker jag ofta det kan vara trevligt att ta en öl på ett sånt ställe och dom brukar alltid ha mitt favoritöl , Guinness. Fast även om dom är trevliga så kan många av dom vara lite sunkiga och det är lite trist att dom alltid ser likadana ut. Verkar också som många irländska pubar i utlandet blir samlingsplats för engelskspråkiga människor som bor eller är på resa i området.

För många år sen kända jag en tjej som efter gymnasiet åkte till Paris för att hitta jobb och bli bättre på franska. Hon fick nästan omedelbart jobb på en irländsk pub. Där stannade hon ett halvår och trivdes utmärkt men så mycket franska pratade hon inte. Hon umgicks mest med ägarna , dom anställda och vissa stamgäster - ingen av dom var från Frankrike. Hennes engelska blev visseligen mycket bättre men franskan använde hon knappast alls.

Jag har inget emot irländska pubar eller kina krogar men är jag turist i ett land föredrar jag oftast att inte gå på såna ställen som det vimlar av i Sverige utan jag vill hellre besöka restauranger eller barer som känns mer genuina för stället. Fast det är ingen regel utan bara vad jag i allmänhet föredrar. Jag har till exempel ätit kinesiskt i den lilla staden Chetumal i södra Mexico och i Cumana i Venezuela samt varit på irländsk pub på olika ställen i Spanien och i Kina och Singapore.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello,nice post thanks for sharing?. I just joined and I am going to catch up by reading for a while. I hope I can join in soon.