måndag, september 01, 2008

china girl


Jag har en kompis som är keramiker som brukar dra med mig på olika konstutställningar. Sånt som jag egentligen gillar men är dålig på att komma i väg på. För ungefär två år sen var vi på en utställning där olika keramiker från hela världen visade upp konst. Många väldigt vackra och häftiga grejer. Men det som berörde mig mest var China girl av konstnären Maria Ängquist Klyvare För att beskriva utställningen med konstnärens egna ord. "50 miljoner kvinnor "fattas" i Kina. Varje dag försvinner 3200 små kinesiska flickebarn mellan 0-4 år. De är inte önskvärda utan bortsorterade genom aborter, mord och vanskötsel."
Bilden ovan är gjord av 3200 små flickansikten som alla har individuella drag.
Posted by Picasa

Ser ut så här om man går närmare. Tyvärr är bildkvaliteten inte den bästa , en mörk lokal och en dålig kamera är ingen lyckad kombination. Trots det var utställningen väldigt tänkvärd och rörande. Jag såg den i Stockholm men vet att den har visats på flera ställen runt om i Sverige och trots att den är allt annat än munter, utan man blir både arg och ledsen , så kan den verkligen rekommenderas.

För övrigt finns det ett kinesiskt ordspråk som lyder "Att föda en flicka är som att vattna sin grannes trädgård"
och ett annat kinesiskt ordspråk lyder "Det är bättre att ha en lam son än åtta friska döttrar"
Jag ska väl i rättvisans namn påpeka att den här inställningen till döttrar inte är något unikt för Kina utan gäller många andra länder men det är Kina utställningen handlar om.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Pumita sa...

Det där var intressant! Var i Stockholm går utställningen? Eller är den på turné nu? Jag försökte hitta uppgifter om det på sajten men lyckades inte.

Thérèse sa...

Pumita - det var faktiskt våren 2007 som jag såg den och Stockholm är väl en sanning med modifikation. Det var på Steninge slott utanför Märsta. Min kompis som har koll på keramiker sa att utställningen turnerat en del och tyckte vi skulle se den igen någonstans i Stockholm (minns inte var men inne i stan) tidigt i somras , tydligen har den varit i Skåne och Kalmar också. Såg också att hemsidan var ganska dålig. Du kan ju prova att googla namnet på konstnären och utställningen och se om det ger något. Enligt min kompis har den visats flera gånger i Stockholmstrakten och borde gå att se igen. Kan rekommenderas , är väldigt intressant men man blir ju ledsen och arg också.

Anonym sa...

Vacker bild som blev än mer intressant efter att ha läst "berättelsen" om den. En bild som berör - jag skulle gärna vilja se den här utställningen.