söndag, september 07, 2008

Det är inte brottsligt att vara glad men misstänkt

Jag känner en man från Portugal som har bott i Sverige i många år. Trots att han pratar felfri svenska och känner sig väldigt hemma i Sverige är han också väldigt sydeuropeisk. Han pratar gärna och mycket även med okända och gestikulerar mycket även när han pratar svenska. Min vän är sen många år busschaufför och kör kollektivtrafiken i en svensk stad. Han pratar alltid mycket och gärna med dom passagerare som vill ha en pratstund. Häromdagen körde han en längre sträcka från en av dom mer avlägset belägna villa-förort in mot centrum och längst fram satt några pratsugna pensionärer som min vän babblade på med under resan.

Inne i centrum är en gata blockerad av en polisbil. Min vän stannar bussen , polisen kliver ombord och ber honom lämna bussen och komma till polisbilen. Min vän förstår ingenting men gör som han blir tillsagd. Väl i polisbilen får han veta att en passagerare ringt polisen för att passageraren har dragit slutssatsen att den pratglada busschauffören måste vara full. För självklart pratar man mycket och är glad så är det ju misstänkt , gör man det dessutom en regnig höst-förmiddag och med okända då måste man ju bara vara full. Eller möjligen galen. Testet hos polisen visade att passageraren hade fel i sin misstanke. Min vän dricker väldigt måttligt och skulle definitvit aldrig dricka och sätta sig bakom ratten. Det här var ju egentligen ett väldigt tragiskt-komiskt exempel på kulturkrock. Min vän tog dock inte minsta illa upp utan har skrattat gott åt det heller och ännu mer skrattade släkten hemma i Lissabon.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad sjukt egentligen... Det måste ändå kännas ganska kränkande. Men det är svårt med andra temperament, mentalitet, kulturkrockar... Jag borde skriva om det någon dag, för här där jag bor är minoriteten svenskfödda.

Thérèse sa...

Johanna - visst är det kränkande. Egentligen kanske det här var mer en knäpp passagerare än en kulturkrock för han har kört buss i många år och det har inte hänt förut. Dessutom har han faktiskt bott längre i Sverige än i Portugal och har sambo och barn här så han har nog lärt sig undvika dom värsta kulturkrockar. Men pratar gör han med alla hela tiden och gestikulerar och berättar en massa historier och är väldigt rolig.

Anonym sa...

Nämen OJ!! stackars...undrar vad den passageraren hade kopplat in för frekvens? Vilken tur att han (din kompis) var så förnuftig att han gjorde om den händelsen till en rolig historia .

Thérèse sa...

Annelih - jag håller med det verkar helt sjukt och jag hade förstått om hna hade känt sig väldigt arg och kränkt men han tog det med humor. Tror att busschaufförer kan bli testade ibland av sin arbetsgivare innan dom går på ett pass men vet inte säkert. Att bli stoppad av polisen så här hör nog inte till vanligheten. Verkar varit en skum passagerare.

grancanariamamman sa...

Det är ju helt absurt! Ser man inte skillnad på någon som är full och någon som pratar? Kanske borde passageraren ha blivit uppkollad i poliskontrollen istället... För förtal eller något?!

Thérèse sa...

Grancanariamamman - jag håller med dig om att det är helt absurt och som du säger , passageraren borde ha kollats upp av polisen istället. Tur att min kompis tog det med humor för det är egentligen kränkande att bli anklagad för att vara full när man bara pratar och är glad och trevlig.

Pumita sa...

Vilken historia! *asg* Det är Sverige i ett nötskal. Jag vill egentligen inte skriva så för jag vill inte tro att det är så illa men tyvärr får man alldeles för ofta bevis på att man inte ska le eller skratta i onödan. Kul att han tog det bra iaf!

Thérèse sa...

Pumita - Precis skrattar , ler man eller pratar i onödan så är man antingen full eller galen... Jag tycker det verkar helt sjukt. Jag tycker att om man som busschaufför pratar lite med passagerare som vill borde detta vara en merit istället för att ses som något misstänkt.

KARLAVAGNEN sa...

Han borde flytta till Göteborg! Vi är gör-tjötiga där. Å var det i Gbg det hände så var passageraren en snipig turist från Stockholm. Et Voila!

Thérèse sa...

Karlavagnen - Jag har bott över tio år i Göteborg så jag vet. Det slog mig direkt när jag kom dit att folk pratar så mycket mer med okända utan att det verkar skumt. Sen blev jag snabbt van och blev likadan själv. Båda mina barn är födda där så dom är väl göteborgare kan man säga. Som du förstår så kör han inte buss i Göteborg. Ska säga åt honom att han borde flytta dit. Själv saknar jag ofta Göteborg och mina vänner där även om jag åker på besök regelbundet.

KARLAVAGNEN sa...

Hoppas ok men jag var bara tvungen att länka detta från min blog!

Thérèse sa...

Karlavagen - länka så mycket du vill , det är självklart alltid ok