tisdag, juni 24, 2008

uppklädd eller inte?

Alla har vi väl någon gång varit bjudna på någon tillställning och funderat över hur vi ska klä oss. Vi kanske inte vet hur uppklätt det kommer att vara. Vi kanske inte känner dom andra på tillställningen så väl. Man vill kanske inte vara otroligt uppklädd när alla andra är mer vardagsklädda eller tvärtom komma i jeans och t-shirt när alla är otroligt uppklädda.

Jag känner en kille som när han var ung student i 20 års åldern och nyinflyttad i den stora studentstaden hyrde ett rum med egen ingång av ett par i 30-35 års åldern. Paret var mycket trevligt men dom sågs inte så mycket mer än att han varje månad kom in med hyran och då och då hejade och småpratade i trappen. Hans rum låg vägg i vägg med deras sovrum så ibland fick han lyssna till deras nattliga aktiviteter. Dessutom var grannens sovrum mot den andra väggen så ibland hördes ljud från aktiviteter i sängen från två håll. Men det har inte med saken att göra. En kväll bjöd paret in honom på middag. Han hade hela eftermiddagen suttit hemma och pluggat iklädd någon gammal sunkig , urtvättad t-shirt och ett par slitna jeans. I denna mundering gick han in till middagen. Hans hyresvärdar hade klätt upp sig till tänderna i fin klänning , snygg make-up , skjorta , slips , finbyxor. Middagen blev väldigt trevlig men han kände sig ändå lite malplacerad med sin minst sagt lediga klädsel.

Jag har själv varit på åtminstone en fest då jag var väldigt mycket mer uppklädd en resten av sällskapet. Det är ganska många år sen. En kompis tog med mig på en fest där jag inte kände någon och jag hade av någon anledning fått känslan av att folk skulle vara ganska fint klädda. Så jag tog på mig en fin klänning , sminkade mig omsorgsfullt , satte upp håret snyggt och fixade till mig så som man kanske gör inför en finare tillställning. Folket på den här tillställningen var dock ganska vardagligt klädda och jag kände det som om jag stack ut. Fast det blev ändå mycket trevligt och alla var väldigt trevliga så jag tänkte inte på min klädsel efter ett tag.

Jag vet inte vad som är värst för lite uppklädd eller för mycket uppklädd. Jag är inte säker men jag tror att jag själv skulle föredra att vara lite för mycket uppklädd. Men min kompis som jag just frågade skulle föredra att vara för lite uppklädd.


Vad är värst?
att vara för mycket uppklädd
att vara för lite uppklädd
Free polls from Pollhost.com


Inga kommentarer: