lördag, juni 21, 2008

El noche de San Juan

Nu har många av oss firat midsommar mer eller mindre traditionellt. Jag firade väldigt traditionellt med dans runt stången , mat och allt möjligt. Det enda jag hoppade över var fyllan och midsommardoppet. Trots att jag varit ute vid vatten och det fanns en fin stand skippade jag bad. Helgen har varit mycket trevlig och lyckad för min del.

I Spanien firas inte midsommar men vid den här tiden firas el noche de San Juan alltså Johannes döparens natt. För den som glömt sin bibel så var Johannes döparen en asket som bodde vid floden Jordan , höll svavelosande predikor mot olika synder och syndare och döpte folk. Han döpte bland annat Jesus. Sen togs han till fånga av Herodes efter att ha kritiserat Herodes syndiga leverne. Herodes frus dotter eller möjligen hans brors frus dotter (jag har inte jättekoll på Bibeln och hur alla är släkt med alla) Salome dansade så bra att hon skulle få en önskan uppfylld. Hon önskade sig Johannes huvud på ett fat och fick sin önskan uppfylld.

Hur som helst firas el noche de San Juan mest vid kusterna. Man samlas på ständerna på kvällen , tänder eldar och dom modiga hoppar över eldarna. Dom andra nöjer sig med att dricka några öl och titta på dom som hoppar. Jag var med om ett sånt firande i Cadiz för några år sen och det var mycket folk och väldigt kul. I Sverige firas Johanne döparens dag den 22 juni men i Spanien är hans dag den 24 juni.

När jag bodde i Madrid märkte jag inte av något Johannes döparens dags firande. Inte heller märkte jag så mycket av midsommar men jag , familjen och en svensk tjej som bodde i Madrid och hade hittat mig på bloggen köpte mat på IKEA och hade lite svensk midsommar i vår lägenhet. En väldigt trevlig kväll.


Man som hoppar över en eld under El noche de San Juan på en strand i Galicien i norra Spanien

Inga kommentarer: