lördag, juni 07, 2008

Tilltugg

Förutom klimatet och folklivet saknar jag även maten i Spanien. Just det här med att gå ut och äta några tapas till rimligt pris. Många gånger när jag har ätit tapas i Sverige har jag inte varit så nöjd. Det har inte känts som så äkta spanskt utan något en kreativ kock hittat på. Visst kan det ha varit väldigt gott men det är inte dom tapas jag ibland saknar. Förhoppningsvis kommer jag ganska snart att kunna äta tapas på plats i Spanien men tills dess får jag prova svenska tapas när tapas-suget blir för stort.

Häromdagen fick jag höra att det ska finnas en tapasbar här i min lilla stad. Jag har gått förbi stället många gånger och utifrån ser det mysigt ut men inte direkt som en typisk spansk tapasbar. Tydligen öppnade stället redan i september men jag har helt missat det. Fast jag ska väl erkänna att min koll på Uppsalas restauranger och uteliv inte är så otroligt bra.

Jag är väldigt sugen på att prova tapas på Tilltugg. Nu vet jag inte hur många av er som läser här som känner till Uppsala men om någon varit på Tilltugg på Vaksalagatan 24 så får ni gärna komma med ett omdöme. Jag hoppas väl att jag kommer iväg dit hyfsat snart så jag kan komma med ett eget omdöme. Jag ska förresten ut och äta på onsdagkväll men han som fyller år verkar ha bestämt sig för att vi ska äta japanskt och avvisade mitt tapasförslag.

Många tapas är ganska enkla att laga hemma. Det händer att jag gör det fast det blir inte så ofta tyvärr. Om någon är intresserad av att laga tapas kan jag tipsa om sidan Ett annorlunda Spanien där det finns många bra tapasrecept på svenska.

Inga kommentarer: