söndag, maj 04, 2008

våren

En sak som jag ibland kunde sakna när jag bodde utomlands var den svenska våren. I både Sevilla och Madrid var det ganska kallt under vintern även om det mitt på dagen i solen kunde bli väldigt skönt även i december och januari. Sen blev det plötsligt varmt och var det i månader. Långt från den sega svenska övergången där våren kommer , vi som bor här börjar hoppas och får kollektiva vårkänslor efter den långa kalla , mörka vintern men sen kan det komma bakslag i form av snö och kyla flera gånger innan våren bestämmer sig för att stanna. Blommor och träd slår långsamt ut. I södra Europa känns det som all växtlighet kommer på en gång och mycket finns även under vintern. Nu är det iallafall äntligen vår i Sverige , faktiskt till och med sommartemperaturer ute och på något sätt blir livet lite lättare och trevligare och människor blir lite gladare och vänligare mot varandra. Fast måste jag välja så tror jag ändå att jag föredrar ett varmt klimat med ingen eller kort vinter mot lång svensk vinter och vår med flera bakslag. Fast visst har även svensk vår och sommar många fördelar men måste sommarkvällarna vara så ljusa? Ibland blir jag smått vansinnig att det aldrig blir mörkt och kväll. Jag vet att många älskar dom långa ljusa sommarkvällarna i Sverige fast jag tycker nog dom är lite för långa. Det kunde väl bli mörkt vid nio på kvällen iallafall.

Nu är förhoppningsvis våren här för att stanna och jag håller tummarna för att den följs av en lång , varm och solig sommar. Nu är vädret så skönt och det är så vackert ute att man helst skulle vilja vara ute jämt om det gick.

6 kommentarer:

Bandini sa...

Idag är det faktisk ganska varm, eller hur? vi för se, men om det blir mycket varm i Sverige på sommar då måste vi åka till Spanien, där blir kanske kallare än här;-)
Hälsningar

Thérèse sa...

Bandini - det är sant blir det en mycket varm sommar i Sverige så kan vi åka till Spanien istället. Fast oftast är det mycket varmare där

Anonym sa...

Håller med dig angende ljuset. Jag tycker alltid att det är lite jobbigt när det är ljust sent på kvällarna (såvida man inte är ledig och är ute och har det bra). På mornarna däremot, får det gärna vara ljust ifall man måste orka upp tidigt.

Thérèse sa...

Johanna - håller med på morgonen får det gärna vara ljust så man orkar upp men på kvällen , speciellt om man måste somna i tid , får det gärna bli lite mörkare tidigare

Sara sa...

Jag är en av dem som saknar svenska junikvällar... Jag har precit bokat in en sverigeresa tva veckor i juni bara för det. Och för hallon och jordgubbar, men det kanske är för tidigt i juni?

Thérèse sa...

Sara - jag förstår dig , jag saknade också svensk sommar ibland i utlandet. Jordgubbar brukar väl finnas i juni. Brukar man inte kunna äta det till midsommar