måndag, maj 12, 2008

dans

Länge var jag inte så förtjust i att dansa när jag gick ut. Tyckte att jag var ganska dålig på det och satt oftare och hängde i baren istället. Första gången jag åkte till Spanien för att plugga hamnade jag i Sevilla och där var det mycket fest och sena nätter. Då upptäckte jag hur kul det kunde vara att dansa en hel kväll på discon.

Ett år senare åkte jag tillbaka till Spanien för att plugga spanska i Cadiz. Där fanns en del salsaställen som vi brukade hänga på. Grundstegen i salsa är väldigt enkla och dansar man med någon som kan så är det inte så väldigt svårt.

Av någon märklig anledning har jag alltid dansat mycket mer i Spanien än i Sverige. Kanske för att det är mer fart där. Det känns som alla dansar och har kul , i Sverige kan ofta dansgolven vara halvtomma. Ska man generalisera så är det väldigt mycket tjejer som dansar i Sverige men svenska killar är inte lika intresserade av att dansa som spanska. Nu generaliserar jag grovt för det varierar så klart mellan olika ställen och egentligen borde jag inte uttala mig alls om det här för jag går så sällan ut.

Även när jag bodde i Madrid dansade jag en hel del på fester och liknande. Blev inte så många disco-besök där utan mer fester där även barnen var med och dansade.

Nu har jag haft svåra knäproblem en längre tid. Envisa inflammationer som trots starka mediciner inte velat ge sig. Eftersom jag periodvis till och med har haft svårt att gå har det inte blivit något dansande på väldigt länge för mig. Men efter två operationer har jag blivit mycket bättre och är nästan helt frisk nu. Så för ungefär en och en halv vecka sen dansade jag på en fest och det är faktiskt hur kul som helst även om jag inte är så duktig. Sen har jag fuldansat lite hemma med mina barn. Det är så skönt att knäna blivit så bra att jag kan göra en massa saker jag inte klarat att göra på ett ganska långt tag nu. Hoppas verkligen att knäna inte får något återfall (men det är inte så troligt enligt läkarna) utan att jag blir helt frisk.

Fast fortfarande tycker jag det är roligare och känner mig mindre hämmad när jag dansar i Spanien. Vet inte varför. Kanske för att alla dansar och har kul på ett annat sätt där. Om man ska generalisera så tycker jag att alla spanjorer är så otroligt duktiga på att dansa och verkligen har känsla för rytm och inte alls som många klumpiga svenskar som rör sig som kylskåp. Även om jag nog aldrig kommer att bli någon stor disco-fantast så är det ibland väldigt kul att dansa loss till gamla dåliga hits man trodde man glömt.

Hittade ett klipp på en kille som verkligen gillar att dansa. Jag kan väl inte påstå att jag delar hans musiksmak eller dansstil eller ens hans stora dansintresse.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Visst dansar det i Spanien, inte jag så mycket då... Härom veckan var jag på Ferian i Jerez och alla som var med (killar och tjejer) dansade HELA tiden. Inget hängande i baren inte.

Thérèse sa...

Sandbarnet - ja det är absolut mycket mer dans i Spanien och speciellt på Feria då alla från barn till gamlingar dansar. Jag dansar inte heller så otroligt mycket eller så väldigt bra men ibland är det kul.