onsdag, maj 07, 2008

urban myt?

Jag har en kompis som var lite less på sitt jobb. Hon vill göra något nytt och började söka nya jobb. Vi pratade lite om det här med att söka jobb , vad som står i annonser och hur man ska formulera en ansökan.

Hon kände att det var så mycket klyschor i annonser och i dom ansökningar hon skrev. Sånt om jag är glad , positiv , social , framåt älskar att ta initiativ , ha många bollar i luften och möta nya människor , lönen är inte viktig ... o.s.v. Eftersom alla skriver ungefär samma sak i sina ansökningar så skämtade vi om att man för att sticka ut från mängden skulle skriva tvärtom.

Jag är lat , asocial , ibland på rysligt dåligt humör men vill ha ett välbetalt jobb. Jag berättade för henne att jag för cirka 10-12 år sen läst om en arbetslös tjej som satte in en sån annons under jobb sökes i en tidning. Jag är tvärsäker på att jag läste det här i Aftonbladet eller Expressen och det var bild på tjejen. Minns att hon bodde i Göteborg. Hon fick flera napp och till slut fick hon ett jobb på en reklambyrå med ganska bra lön.

Min kompis skrattade och sa att det hade jag absolut inte läst i någon tidning för det där var en modern vandringssägen eller urban myt. Jag blev lite förvirrad för samtidigt som jag är säker på att jag läst det så kan jag hålla med min kompis att det låter som en vandringssägen. Nu är det klart att moderna vandringssägner kan ha inträffat. Många nutida sägner är vid närmare betraktande uppenbart orimliga men skulle i för sig kunnat ha inträffa. Eftersom det oftast är omöjligt att spåra en sägen till ursprungskällan går det sällan att med säkerhet säga om dom inträffat eller ej. Just den här grejen vore faktiskt kul att prova och se om någon potentiell arbetsgivare blir intresserad. Man har ju inget att förlora på att prova för ger det inget får man väl söka vidare med vanliga klyschiga ansökningar.

Moderna vandringssägner eller urbana myter är kul. I Sverige kallas dessa ibland för klintbergare efter folklivsforskaren Bengt af Klintberg som skrivit flera böcker i ämnet, till exempel Råttan i Pizzan (1986), Den stulna njuren (1994) och Glitterspray (2005). Böcker jag verkligen kan rekommendera. Hur kul som helst. Bengt af Klintberg är förresten bror till clownen Manne.

Är det någon mer än jag som har hört den här historien om att söka jobb och är det någon som vet om det har inträffat i verkligheten någonstans?

4 kommentarer:

Sara sa...

Haha, nej, det hade jag inte hört! Men det är klart att man som arbetsgivare skulle haja till och i alla fall lägga ansökan på minnet. Och någonstans handlar det väl om att sticka ut från mängden. Men klyschorna är många, och många annonser är ganska vaga.

Thérèse sa...

Sara - inte omöjligt att det kan funka för som du säger man sticker ju ut från mängden och arbetsgivaren kommer att lägga den på minnet och kanske kalla personen till en intervju. Vore kul att veta om det verkligen har hänt och funkat och inte bara är en urban myt.

nina sa...

Jag känner igen historien om tjejen och är också helt säker på att jag läst om henne i tidningen med bild och allt och inte hört det berättas. Så jag tror du har rätt! :-)

Thérèse sa...

Nina - tack , ja jag är också helt säker men min kompis fick mig att tvivla .. trots att jag vet att jag läst det