onsdag, maj 28, 2008

Feria de Abril

Min ordlösa bild i förra inlägget var från Feria de Abril i Sevilla och jag fick lite frågor om Ferian. Den infaller två veckor efter påsk och håller på i sex dagar. Den startar vid midnatt mellan måndag och tisdag och avlutas med stort fyrverkeri på söndagskvällen.

Man firar inget särskilt helgon eller högtid utan ferian började som en boskapsmarknad på 1840-talet. Idag säljs inga boskap där men på dagen vimlar området av hästar och vagnar. På kvällarna är det musik , dans och tapas som gäller.



Ferian hålls i ett speciellt område vid floden Guadalaquvir. Här sätts mängder av caseatas - tält upp. En del tält är privata och bara för särskilt inbjudna eller kanske anställda på ett visst företag men många tält är också offentliga så man kan gå mellan tälten och dricka öl eller fino , prata med folk , dansa och ha kul.



Festen är väldigt traditionell och spansk. Väldigt många klär sig i traditionella kläder som flamencoklänning och speciell dräkt för männen. Nästan alla verkar kunna dansa sevillanas som är en variant på flamenco. Man ser små barn och gamla klädda i fina klänningar som dansar med otrolig skicklighet. Så det är mest den typen av musik som spelas. Det finns också gott om tapas för den som blir hungrig.




För den som önskar kan man festa både dag och natt för festligheterna håller i princip på dygnet runt. Kanske är det på dagen man ser mest traditionellt klädda människor men det är gott om dom på kvällen också. På Feria-området finns inte bara tält utan också ett litet tivoli.



Varje år byggs det också upp en stor port vid ingången till området



Utseendet varierar mellan olika år.



Det var ganska längesen jag tillbringade ett halvår i Sevilla och försökte lära mig grunderna i spanska och besökte Ferian. Men det var verkligen hur kul som helst och kan verkligen rekommenderas. En annan mycket traditionell fest i trakten som jag också kan rekommendera är Feria de Caballos i Jerez de la Frontera i maj.

Vill man besöka Feria de Abril nästa år så startar den 20 april och vill man vänta till 2010 med att festa på Feria de Abril så startar den 12 april.

Innan jag får beröm för fotona ska jag erkänna att dom inte är tagna av mig utan hittade på wikipedia

Inga kommentarer: