onsdag, april 30, 2008

ratade bilder

När jag sitter och kollar på gamla bilder och ska välja någon till ordlös onsdag varje vecka så har jag alltid svårt att bestämma vilken jag ska ta. Om jag inte använder en nytagen bild tvekar jag ofta mellan flera foton. Jag gillar foton som visar lite mer vardagsliv på andra platser. Vanliga turistbilder kan man ju hitta i vilken guidebok som helst. Fast ofta blir det så att man tar mest turistbilder på kända sevärdheter och liknande när man är ute och reser och inte så många foton som skildrar vardagen på plats. Ändå gillar jag såna foton.



Den här veckan hade jag en idé om att ta med en bild från tunnelbanan i Madrid. Fast det kändes så tråkigt för tunnelbanor är ganska lika i hela världen. Även om jag åkt mycket tunnelbana i Madrid hör metron knappast till mina favoritplatser i stan. Fast Madrids metro är snabb , billig och går ofta så det är ett utmärkt sätt att ta sig runt i stan och slippa fastna i dom ständiga trafikköerna. Fast i rusningstid kan det vara hysteriskt trångt i metron.



Den här bilden på den gamla mannen i Madrid som stannat och vilat fötterna en stund gillar jag trots att omgivningen där han sitter är ganska ful och betongig. Fast egentligen är området ganska fint om man skulle se en större bild av det. Spanska gamlingar kan verkligen sitta stilla ute i timmar. Dom är nästan som reptiler som aldrig rör sig. Ofta ser man dom i gäng som sitter och småpratar och håller koll på allt som händer i området. Det verkar så mycket bättre att vara gammal i Spanien än i Sverige där ensamheten kan vara så stor och man mest sitter hemma i sin lägenhet. Många spanska pensionärer verkar ha ett otroligt rikt socialt liv. Ofta har dom också tid att ta en kaffe och småprata lite med dig.

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Fina vardagsbilder från Madrid! Mera sådant!

Thérèse sa...

Karlavagnen- ja jag gillar också vardagsbilder från olika platser men jag har dåligt med såna från Madrid. Mest är det sevärdheter eller mina barn i parken eller på café. Men jag ska rota lite och se vad jag kan hitta och jag kan kanske skicka ut någon madrid-kompis med kameran.