söndag, maj 11, 2008

köp 11 betala för 10

Idag har det varit riktigt sommarvärme och när jag på kvällen gick genom stan på väg hem var det verkligen som en sån där härlig sommarkväll. Alla uteserveringar var fulla av folk. För mig blev det inget besök på någon uteservering men jag satt en stund på en bänk och njöt av sommarkvällen.

Jag går så sällan ut på krogen så jag vet inte om det förekommer köp en betala för två när det gäller dryck i Sverige. Vet att vissa ställen ibland har happy hour då man kan dricka billigare men om det är så billigt har jag ingen koll på. I utlandet förekommer ju såna rabatter ibland.

Det märkligaste erbjudandet jag har sett i den vägen var på en kinarestaurang i Venezuelas huvudstad Caracas. Köp 11 öl betala för 10!

Då ölen är väldigt billig i Venezuela gör man knappast någon större besparing ens om man dricker enorma mängder. Fast vem dricker 10 öl själv? Visst det här var inte stora stark utan flaskor men det är ändå väldigt mycket. Delar man erbjudandet med ett par vänner så tjänar man i princip ingenting på det. Jag blev lite nyfiken på att fråga om någon nappat på erbjudandet men lät bli. Vad var tanken bakom? Ville dom har extremt fulla gäster? Kinakrogen i Caracas var en sån där sunkig fulkina som finns över hela världen och där mat och dryck inte kostar så mycket. Fast maten var god och man fick mycket. Ungefär som på många fulkina i Sverige.

5 kommentarer:

Anonym sa...

2 för 1 brukar det vara här innan 23. Man sparar ju faktiskt en hel del då, eftersom en öl på krogen kostar omkring 50 kr, och en drink en himla massa mer pengar... Däremot kan det vara lite jobbigt att gå runt att släpa på två drickor. :)

11 för 10 lät... jobbigt!

Sara sa...

Haha! Köp 10 öl få en gratis taxi hem hade varit lämpligare, tror jag!
I Frankrike kommer happy hour-syndromet så smått (och mest på engelska pubar), men det är ganska ovanligt än så länge. Folk dricker påett helt annat sätt än i sverige.

Unknown sa...

Bäst är ändå "fulkina" : ) hahaha har aldrig hört det förr.

På tal om köp 10. Vill minnas att det fanns en krog i Köpenhamn som hade samma erbjudande med för tequila, vilket vi nyttjde vid ett par tillfällen. Men det var lääääänge sen.

Anonym sa...

Hej! Jag gillar din blogg! Är också en Spanienfrälst Uppsalatjej.

Thérèse sa...

Johanna - visst sparar man en hel del , man kan väl dela det med någon så slipper man släpa på två drickor. Håller med om att 11 betala för 10 låter jobbigt och inte sparar man så mycket heller.

Sara - Ha ha ja det hade varit lämpligare. Tror inte heller happy hour är så vanligt i Spanien iallafall inte utanför dom stora turitorterna. Som du säger man dricker på ett annat sätt

Sandbarnet - Jag skrev ett inlägg om fulkina för ett tag sen men då menade jag att kinakrogar i Europa inte har samma mat som i Kina. Fast i det här inlägget menade jag den typen av kinakrog där det hänger ett gäng alkisar och dricker billig öl. Maten är billig och god men inte så speciell. Såna fulkina finns i dom flesta svenska städer tror jag.

Philippa - tack , jag ska kika in på din blogg också