onsdag, maj 28, 2008

cykling och en krock

I Uppsala där jag bor verkar alla cykla. Det är verkligen sjukt mycket cyklar överallt. Det kan till och med vara svårt att hitta ett cykelställ att parkera sin cykel på stan. Trots överfulla cykelställ och ibland lite trångt med alla cyklister så gillar jag att cykla och tycker det är trevligt att bo i en stad där många cyklar.Jag har ju förut publicerat den här några år gamla bilden med parkerade cyklar utanför järnvägsstationen i Uppsala.



Egentligen har jag inget emot alla cyklar för jag cyklar själv ofta och gärna. Tycker det är ett smidigt sätt att ta sig fram i Uppsala för staden är ganska liten och platt och cykelvägarna är många. Så som cykelstad får den absolut höga betyg av mig. Men jag ska erkänna att jag ibland har stört mig på cyklister när jag kör bil i stan. En del verkar helt okunniga i trafikregler och en del cyklar farligt nära bilen vilket är lite jobbigt. Många kanske cyklar för att dom inte har körkort eller kunskap om trafikregler har jag väl elakt tänkt. Så är det naturligtvis inte för jag har både körkort och bil och cyklar mycket precis som andra kompisar med körkort och bil. Fast jag gillar inte att cykla bredvid bilarna så går det att undvika och finns cykelvägar väljer jag det.

Nu har jag inte råkat ut för särskilt mycket otäcka saker varken med bil eller cykel. Eller det har jag faktiskt för drygt tio år sen bröt jag benet vid vintercykling på isiga gator. Läkaren som tog hand om mig var väldigt fotbollsintresserad och fascinerad av hur likt mitt och den gamla fotbollsspelaren Tomas Brolins benbrott var. Men då låg jag i morfindimmor och orkade inte riktigt lyssna var mest glad för morfinet som tagit bort smärtan. Så numera blir det ingen vintercykling för mig. Men med bil har inget otäckt hänt.

Fast idag blev jag faktiskt påkörd för första gången här i Uppsala. En stor lastbil körde in i min lilla Hyundai Atos. Fast både jag och Hyundaien är helt okey. Han som körde lastbilen blev dock väldigt skärrad. Men det var ingen fart att tala om så det mest irriterande var egentligen att jag var sen och hade väldigt bråttom.

Posted by Picasa


Fast nu skulle det handla om cyklar. Som jag skrev kan det ibland vara knepigt att hitta ett ställe att parkera cykeln här i stan. Cykelställen i centrum är ofta överfulla och man får ibland leta lite. Eller så kan man vara kreativ och parkera ovanför cykelstället. Såg den här cykeln i trädet när jag var på stan idag och kunde inte låta bli att ta fram mobilen och fota.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att det gick bra med krocken! Det brukar vara ganska obehagligt ändå...

Thérèse sa...

Johanna - Tack , jag vet att man kan bli ganska skärrad. Har varit med om andra småkrockar. Men idag var det faktiskt inte så obehagligt , jag var mest stressad och blev irriterad att han körde in i mig. Sen stod jag och pratade lite med honom och han var väldigt vänlig men rejält skärrad. Jag kände mig hur lugn som helst

Sara sa...

Oj, vad otäckt! Skönt att ni är oskadda, du och din lilla Hyundai!

Anonym sa...

Jag säger som de andra, tur att krocken inte var allvarlig! Det är otäckt med whiplashskador, som man ju kan få om man har otur.
/Anna S.

Thérèse sa...

Sara och Anna - tack jag och Hyundai mår bra

Anonym sa...

Tur att krocken gick bra. Jag tycker Uppsala är en otäck stad att köra bil i just pga alla cyklister, speciellt i mörker, ofta dyker cyklisten upp från ingenstans alls utan lyse och reflexer.

Thérèse sa...

Helena - jag håller med , jag tycker också det är lite otäckt att köra i Uppsala. Cyklisterna ligger ibland runt bilen och väldigt nära vilket inte känns så bra. Precis som du påpekar dyker dom ibland upp från ingenstans och har inte alltid lyse eller refexer. Som tur är har jag hittills inte kört på någon eller varit nära att göra det. Skulle vara hur hemskt som helst

Anonym sa...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!