måndag, mars 10, 2008

fulindier och fulkina

Jag var och åt lunch på en indisk restaurang idag. Ganska okey mat men lite smaklöst och alla rätter smakade ungefär likadant. Jag hade gärna blivit serverad lite mer välkryddad mat. Varför ska det vara så knepigt att hitta en indisk restaurang vars mat smakar som på plats i Indien , eller åtminstone som på en indier i London?

Samma sak med kinesisk mat. Dom flesta kinakrogar i Sverige (och många andra länder) är så kallade "fulkina". Visst får man mycket mat för ganska lite pengar och den kan vara väldigt god men sällan särskilt välkryddad. Inte smakar det som i Kina heller. Fast jag har fått tips om en "finkina" dit kineser går och äter och maten smakar mer som på plats i Kina. Har dock inte besökt den än. Så är det något med kinakrogar och alkisar. Vet inte om kinakrogar ofta har billig öl eller inte är så noga hur fulla dom som blir serverade är. På väldigt många kinakrogar finns ett gäng stammisar som brukar vara allt från lätt till gravt alkoholiserade. Det kan väl inte vara så att vissa efter ett antal glas får våldsamt sug efter en vårrulle och lite stekt ris och därför ser till att befinna sig på en kinakrog?

6 kommentarer:

Sara sa...

Jag vet! Efter att ha bott i asien är det en besvikelse att gå på kinakrog i Europa och äta stekt ris med djupfrysta ärtor och kyckling i sötsur sås med burkananas...

Är det bara det som går hem i europa?

Thérèse sa...

Sara - ja vet , varför måste det vara så? Det finns väl gott om asiater i Europa och europeer som varit i Asien som vill äta på en äkta indier eller kina.

Thérèse sa...

Sara - jag gillar svensk/europeisk-asiatisk dvs. fulkina ibland men ibland vore det kul att kunna få sån mat man får i Kina och Indien. Utbudet av vegetariskt är väl sådär på fulkina. I Kina finns större utbud och roligare och mer varierande vegetarisk mat. Iallfall i Hong Kong och Sydkina där jag har varit

Anonym sa...

Skyll dig själv när du bara äter vegetariskt! Se här vad Magdalena Ribbing säger:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=750733

Thérèse sa...

Niklas - fast i Indien och Kina klarar dom att göra jättegod och varierande veg.mat så det borde inte vara omöjligt här. Läste Magdalena Ribbing. Förstår inte riktigt problemet. Jag blir jätteglad om någon bjuder mig på sallad och jag tycker sallad är väldigt gott. Går gärna på en middag där alla andra äter kött och äter det jag kan äta , har någon ansträngt sig och gjort en god sallad till mig blir jag hur glad som helst.

nina sa...

Här i Costa Rica består kinamaten mest av chop suey och andra varianter av stekt ris med kött/grönsaker. Sötsur sås har jag nästan aldrig sett.

Sen är det förstås till kinarestaurangen i stan folk går om de vill köpa alkohol efter midnatt (då är det olagligt att sälja på affärer/mackar). Den är förstås stängd men öl och sprit langas ut genom gallerdörren...