tisdag, augusti 26, 2008

varför bloggar man?

Det här blir väl antagligen ett ganska svamligt inlägg med rätt meningslösa funderingar men det kan väl vara okey ibland.

För ungefär ett halvår sen fick jag frågan varför jag bloggade och vad jag ville uppnå med det. Jag hade ingen aning om vad jag skulle svara. Jag har inte blivit berömd eller tjänat ett öre på min blogg och har inga ambitioner att bli det heller. Jag vill skriva när och om jag har lust och låta bli då jag inte känner för det. När jag bodde i Madrid var det alltid kul att blogga och jag skrev nästan bara om spanskt vardagsliv och skillnaden mellan Sverige och Spanien. även om det inte var medvetet och genomtänkt så kanske jag ville berätta om mina intryck av Spanien på ett sätt man inte får om man läser en faktabok eller turistguide. Kanske ville jag förmedla någon känsla av hur det var att leva utomlands med en svensk familj. Fast egentligen var inte bloggandet så strukturerat och genomtänkt utan då som nu skrev jag vad jag kände för så ofta eller sällan jag hade lust.

När jag ibland pingar på nyligen kan jag bara slumpmässigt klicka på olika bloggar och jag harfått intrycket av att en majoritet av alla bloggar är en sorts dagböcker där bloggaren skriver vad han/hon gör och gärna illustrerar allt med foton. Jag tycker så klart att vi som bloggar ska skriva vad vi vill på våra bloggar. Men personligen har jag inte lust att på nätet redovisa varje steg jag tar , vem jag träffar och vad vi gör. Att lägga ut bilder på kompisar ,barn , familj och även mig själv känns rätt främmande och ointressant. Jag skriver gärna om personliga upplevelser och intryck men lämnar helst anhöriga och vänner utanför bloggen.

Det har funnits perioder då jag varit ganska less på bloggen men efter några dagar har alltid lusten och idéerna kommit tillbaka. Men blir jag för less så slutar jag bara fast i nuläget är det inte aktuellt.

Som sagt jag tycker att alla ska skriva precis vad dom vill på sina bloggar och jag läser bara dom bloggar som intresserar mig samtidigt förstår jag inte riktigt hur dom som skriver om vilka kläder dom har på sig , vad dom äter till frukost och vilken gullig pojkvän dom har kan få så många läsare. Hur intressant är det? Jag kommer att fortsätta blogga men det blir få bilder på mig , inga på mina barn , vänner , familj och eventuella pojkvänner. Jag kan inte riktigt känna igen mig i bloggare som skriver om att dom är förebilder. Jag är verkligen ingen förebild utan en halt vanlig tjej som visserligen bott några år utomlands och funderar på att åka igen. Men oavsett var jag bor så är jag en vanlig svensson. Att jag skulle tänka på vad jag skriver här för att jag är någon förebild känns absurt. Jag tror att ni som läser här är mer intelligenta än att ha mig till förebild. Vad skulle poängen med det vara?

Känner mig hemskt elak efter ett sånt här inlägg. Vill åter påpeka att alla skriver om det som känns bäst för dom. Samtidigt vill jag avsluta lite snällt. Jag har inte många läsare men tillräckligt många för att få kommentarer på allt jag skriver. Jag gillar verkligen era kommentarer. Alla ni som skriver här är så snälla och kloka och kommer med bra råd och kommentarer. Trots att jag inte känner många av er som kommenterar har ni blivit som en sorts kompisar för mig - bloggkompisar. Jag skulle gärna träffa er alla på en fika och jag tror vi skulle har jättekul ihop

10 kommentarer:

christel sa...

Jag har också funderat på det där när jag fått frågan om varför jag bloggar. Jag har inte heller tänkt bli berömd eller tjäna pengar på min blogg, det är ju för min egen skull och för att jag tycker det är kul! Jag antar att jag vill dela med mig av vardagenbetraktelser, resor och kulturskillnader från olika platser och såklart att lägga upp bilder så att andra människor kan se vad det är jag ser och upplever. Sen hamnar det ett och annat gnäll där också (tex sist om jetlag) och personliga åsikter, eller det är väl speciellt om jag gillar något jag skriver om det, brukar vara försökte med att dissa.

Senaste månaderna har det blivit mycket bilder om saker jag gör för stunden, men det kommer säkert ändras. De jag träffar behåller jag för mig själv, så inga namn är med i bloggen och jag har (nästan) inga bilder på personer där man kan känna igen dom, tja det skulle vara på mig isf.

Sen tycker jag inte det är så viktigt vilka kläder man har på sig för dagen som vissa andra bloggare, blir också förvånad att så många gillar att läsa och skriva om det!

Jag kommer gärna på fika :)

Sara sa...

På tal om modebloggar och att visa vad man har på sig: Där tycker jag att frågan om varför man bloggar är mer berÄttigad. För vem visar man sin dagliga outfit, alltid i samma position? Jag får alltid en sorts klippdockskänsla?

Anonym sa...

Det här skrev jag om den 17/7.
Det finns nog tusen olika anledningar till varför man bloggar. I mitt inlägg förklarar jag varför jag bloggar.

Anonym sa...

Varför jag bloggar?...hmmm först i flera månader hade jag en helt stängd blogg....för jag ville skriva av mig. Jag har ju ganska mycket tid vid datorn när jag är mellan 2 jobb. Jag hittade en massa intressanta sidor, bl.a Din sida. (tycker att du skriver väldigt bra och intressanta saker) jag ville ju kommentera dina inlägg och öppnade då min blogg som jag inte hade bestämt hur jag vill ha den - och varför jag ville visa den. Bryr mig egentligen inte om jag får många eller inga kommentarer alls...eller om det är någon som tittar eller kommenterar..jag kan känna mig lite "blyg" i mitt bloggande men ändå vill jag skriva och publicera det jag känner för och kommer kanske att fortsätta med det så länge jag tycker det är trevligt.
Modebloggerskor finns det ju massor av dessa brukar jag inte läsa men har hittat några den senaste veckan och har fått lite inspiration (den som jag har jagat nu en tid...) Jag kan inte kalla min "sida" för någon blogg...mer som en dagbok i cyberrymden där man har möjlighet att få "brevväxla" med människor från alla världens hörn....DeT är trevligt...med nya bekantskaper! Ha en jättebra kväll! och tack för att du finns i cyberrymden!

Pumita sa...

Jag är inte heller intresserad av "imorse åt jag två knäckemackor"-bloggar men det är tur att det finns alla sorter. Jo, jag kan visst berätta vad jag ätit - nån gång om det har varit något speciellt men inte varje dag. Det tror jag inte intresserar någon heller.

Jag vet inte om jag har berättat men jag blev kontaktat via mejl av två killar som ska skriva C-uppsats kring just det här temat varför folk bloggar. Har lite svårt att återge frågeställningarna (fick svara på en undersökning med olika svarsalternativ via nätet) men det var jättebra frågor och jag fick tänka till lite. De som deltog skulle få feedback på resultatet så småningom. Det ska bli intressant!

Thérèse sa...

Sara - jo jag tycker dom modebloggarjag har kikat på har varit ganska tråkiga. Ingen jag har fastnat för. Tycker alla verkar visa samma kläder från hm. Vore kul med modebloggare som hade lite mer egen stil. Fast det finns säkert om man letar lite. Jag har så svårt att fastna för nya bloggar bara. Läser ungefär samma jämt.

Marianne - jo det finns nog tusen skäl. Jag hade faktiskt aldrig trott att jag skulle tycka det var så roligt att skriva och få reaktioner på mina texter som jag gör. Ska kolla ditt inlägg

Thérèse sa...

Annelih - tack själv för att du finns i cyberrymden. Brukar kika på din sida regelbundet men är inte alltid så bra på att skriva kommentarer. Jag bryr mig inte heller så mycket om hur många läsare jag har. Däremot tycker jag det är väldigt kul att få kommentarer. Jag tror inte att jag skulle vilja ha för många läsare för då skulle jag bli mer noga med vad jag skrev , nu bryr jag mig inte så mycket. Precis som du är jag nog lite blyg. Jag skulle inte vilja skriva för mycket om mitt liv och allt jag gör , dels för det skulle vara lite läskigt att lägga upp sitt liv på nätet som någon slags dokusåpa och dels för att det känns ganska ointressant. Att skriva vad jag äter till frukost att jag går till parken med barnen och liknade känns inte så spännande och jag tror inte många skulle vara så intresserad av vad jag gör. Jag lever ganska vanligt svensson-liv ungefär som dom flesta andra småbarnsföräldrar eller ja små och små dom är ju 7 och 13 år barnen. Så har jag varit nog med att inte skriva så mycket om vänner och familj och jag brukar aldrig namnge någon. Har vid enstaka tillfällen haft foto på mig på bloggen men vill inte lägga ut foton på andra.

Pumita - låter som en intressant uppsats. Håller med dig om att det är kul att det finns variation på bloggar och att vem som helst kan starta en blogg och skriva om det man är intresserad av som t.ex resor , mode, politik , teknik , djur eller vad det nu är. Jag är inte heller så intresserad av att bara läsa vad folk äter till frukost och vilka kläder dom har och känner inte så stor lust att skriva om det heller. Fast skriva om mat är kul men då ska det vara något mer speciellt än att man ätit en smörgås med ost.

christel sa...

Tips på en katt bland hermelinerna när det gäller modebloggar: UnderbaraClara är omöjlig att inte tycka om!

Thérèse sa...

Christel - den måste jag kika på. Jag gillar ju egentligen kläder och mode mycket men har inte hittat någon som bloggar om det på ett sätt jag har fastnat för. Tycker att dom flesta modebloggare nästan bara verkar ha samma kläder och 90% av kläderna är inköpta på hm. Inget fel på hm , jag handlar också där men jag skulle uppskatta modebloggare med lite mer personlig stil.

Thérèse sa...

Jag kanske ska påpeka att jag inte ogillar modebloggar. Jag tycker ofta dom får en massa oförtjänt skit. Jag tycker det är suveränt att alla som vill kan starta en blogg och skriva om det som intresserar just dom och att man kan hitta bloggar som skrivs av någon som har samma intresse som en själv. Om det handlar om mode , barn , politik , resor , personlig dagbok , teknikprylar , historia eller vad det nu kan vara spelar ingen roll. Det är kul att det finns så många och så varierande bloggar. Även om jag själv bara läser ett fåtal som jag fastnat för