söndag, augusti 17, 2008

garderob för shopping-kassar

För ett tag sen var jag på stan och handlade rätt mycket i olika affärer. Dels saker jag själv behövde och dels födelsedagspresenter till tre stycken. Som alla vet kan det ju vara lite drygt att gå runt och bära en massa kassar på stan. Kom att tänka på Spanien där man inte får ta in påsar och stora väskor i mataffärer utan måste lämna dom till en vakt och får en nummerbricka. Ungefär som när man hänger in sin jacka på krogen fast det kostar inget i "garderobsavgift". Vill man absolut ta med en stor väska eller kasse in i mataffärer brukar det ofta finnas ett system där den stoppas i en stor genomskinlig plastpåse, sen smälter en apparat ihop plasten precis under handtaget så man måste riva sönder påsen när man vill öppna den. I början kändes systemet lite konstigt och både en och två gånger hann jag ut på gatan innan jag kom på att jag hade lämnat in grejer hos vakten. Men sen kom jag på att det var ganska skönt att slippa släpa runt på kassar och stora väskor i affären. Om man skulle handla mycket i olika affärer och inte vill gå och släpa på grejerna så kan man ju dessutom vara lite fräck och lämna dom i en affär medan man går på stan. Eller man kanske vill ta en fika eller äta något efter att ha gått länge på stan och kanske handlat mycket eller tunga grejer. Då kan man ju vara lite fräck och lämna dom hos en vakt vid någon mataffär t.ex den på El Corte Ingles vid Puerta del Sol i centrala Madrid.

9 kommentarer:

Unknown sa...

I Japan har de gratis paraply och paraplyhållare vid entré till a ffärer.

Så himla smidigt att göra sig av med ..lätt som en plätt att gå ut o handla..

nina sa...

Haha, jag använder mig av väskinlämningen ibland när jag inte vill släpa runt på grejer... Tydligen är jag inte ensam om det för på en del affärer har de satt larm på brickan så man inte kan göra det längre. :-D

Fast ibland lämnar jag faktiskt inte in, om jag t.ex. har min laptop i ryggsäcken knatar jag bara in ändå. Säger de till (vilket nästan aldrig händer eftersom jag antas vara en oskyldig gringa som nog inte förstår) så säger jag att jag vägrar och att de kan kolla väskan när jag går ut.

Smälta ihop handtaget låter lite drastiskt... här häftar de ihop det istället. :-)

Anonym sa...

Sånt där system vet jag att det fanns utanför Ica Kvantum på Gränby centrum när jag bodde där (inte på Gränby centrum, men väldigt nära... :)). Jag nyttjade det dock aldrig... Men det är klart, det kan väl vara smidigt. Om jag ska handla mat och har en del kassar tycker jag dock det är rätt smidigt att helt enkelt lägga kassarna i en kundvagn, eller kundkorg.

Pumita sa...

Det är jättevanligt i Latinamerika också. I början kändes det lite mysko, speciellt om man inte fick låsa om sina grejor men jag brukar ha lås på min rygga så jag har aldrig blivit av med nåt. Det var ju en bra idé att lämna in sina grejor när man går på stan. Att jag inte tänkte på det... ;)

Thérèse sa...

Fotavtryck i Asien - ja visst är det smidigt. Har dom ingen vakt vid paraplyhållarna? Fast om mina fördomar stämmer så är stölder och andra brott ovanliga i Japan om man jämför med många andra länder.

Nina - Det är som en varm metallstång på ett gångjärn som läggs över påsen en kort tid och då blir det en några millimeters bred rand där plasten smält ihop.
Ha ha larm på brickorna , det har jag inte stött på i Spanien. Dom mataffärer jag oftast handlade på hade rätt barska vakter så det känns inte som det hade funkat att vägra men jag provade aldrig. Det är nog lite svårare att spela oskyldig och oförstående gringa i Spanien än i Costa Rica

Johanna - jag kan tänka mig att det finns i Sverige också även om det inte är så vanligt. Kan inte komma på att jag sett det någonstans men det är nog bara så att jag inte har tänkt på det. Jag har ju varit på Kvantum i Gränby centrum även om det är ganska få gånger. Ligger på fel sida av stan från mig.

Pumita - ja det stämmer , tänkte faktiskt skriva i inlägget att det är vanligt även i Latinamerika men skippade det så bra att du påpekar i kommentaren. Ska erkänna att det var ganska sällan jag utnyttjade det för att slippa bära grejer men det hände. Minns en gång när jag köpt lite köksprylar som var skrymmande och tunga. Vi var hungriga och bestämde oss för att äta en menu del dia innan hemfärd och lät då grejerna vara kvar i en sån "garderob"

Anonym sa...

Kul blogg! Hittade hit idag. Jag har bott 3 år nere på Teneriffa och spenderat en hel del tid i Barcelona, så det ska bli roligt att läsa genom dina tankar.

Kram,

Thérèse sa...

Tilda - tack , jag skriver ju inte bara om Spanien utan lite vad som faller mig in. Min gamla blogg som finns i länklistan som jag mestadels skrev i Madrid är mer Spanien. Jag bor ju inte där längre så nu blir det lite mer blandat. Vissa perioder blir det mycket Spanien och Latinamerika andra perioder mindre. Gillar dock att skriva om Spanien , spanskt vardagsliv och kulturkrockar. Ska kika in din blogg också.

grancanariamamman sa...

Ja, vissa affärer är nitiska med påsarna (Carrefour t.ex), medan andra struntar fullständigt att man knatar in med halva shoppingcentret i handen! Det är jobbigt att bära en ihoplimmad påse bara, de borde göra dem med handtag också...

Thérèse sa...

Grancanariamamma - fast det finns ihoplimmade påsar med handtag. Jag bodde nära en nitisk Al Campo så där brukade jag oftast handla mat och där hade påsarna handtag. Håller med om att Carrefour är nitiska besökte dom ganska ofta också. Mindre livsmedelsaffärer brukar inte vara lika nitiska en liten Eroski som låg nära där jag bodde hade skåp där det stod att man skulle låsa in sina kassar men struntade man i det var det i allmänhet ingen som brydde sig. Man såg ofta folk knalla runt där inne med halva shoppingcentret i handen