söndag, augusti 10, 2008

information om Cordoba önskas

I förra inlägget fick jag en kommentar av en tjej som ska plugga i Cordoba i höst. Hon ville veta lite om staden, vad man kan göra och hur nöjeslivet är. Jag har ju bott drygt ett år i Madrid , pluggat ett halvår i Sevilla och pluggat tre månader i Cadiz. Cordoba har jag bara varit i två gånger så jag har inte jättebra koll på staden. Så om någon känner till Cordoba svara gärna i kommentarerna. Hade Anna Malaga fortfarande bloggat känns det här som en perfekt fråga att bolla över till henne. Var dock inne på Annas blogg och hittade det här långa och intressanta inlägget om Cordoba.

Mitt intryck av Cordoba är dock väldigt positivt. Det är en väldigt finns stad men några av Spaniens mest kända historiska byggnader som den gamla moskén La Mezquita , Real Alcazar, den romerska bron över floden Guadalaquvir. Dessutom är den gamla staden otroligt vacker med smala gränder och vitkalkade hus. Känns väldigt spanskt.

Den nya delen av staden har jag sämre koll på. Fast det lilla jag har sett har jag tyckt varit väldigt mysigt. Även om jag inte varit ute och festat i Cordoba är jag övertygad om att nöjeslivet är suveränt. Jag tycker överlag att det är mycket roligare att gå ut i Spanien än i Sverige. Mer fart på ställena , fler som dansar och verkligen har kul. Även i städer som är betydligt mindre än Cordoba är nöjeslivet minst sagt intensivt. Dessutom finns det gott om små tapasbarer där man kan sitta och äta tapas och dricka ett glas vin, öl eller tinto de verano (god blandning av rödvin och läsken casera ungefär som seven-up). Eller varför inte dricka en god spansk café cortado eller con leche på dessa ställen.

Vill man ta sig ut till kusten eller till huvudstaden Madrid går det snabbt med tåg. Det är en vacker stad och Andalusien är ett väldigt trevligt ställe med bra klimat, öppna människor och roligt folkliv. Även om jag inte säkert vet så skulle jag tro att det finns både roliga affärer och marknader som kan vara kul att besöka i Cordoba. Dock tycker jag personligen att dialekten i Andalusien inte hör till den spanska som är lättast att förstå trots att jag själv tillbringat nio månader där. Men det är nog en vanesak och helt obegriplig är inte den andalusiska dialekten. Så jag tycker nog att Cordoba låter som ett mycket bra val av studieort.

Nu blev det här inlägget lite vagt och kanske inte så informativt men om någon vet mer om Cordoba och har lite tips så skriv gärna en kommentar. Här och här finns bilder från Cordoba som jag tidigare haft med på bloggen.

Inga kommentarer: