lördag, augusti 02, 2008

Johnny Hallyday

Att Elvis är död vet varenda fransman men Johnny Hallyday lever. Johnny Hallyday är en fransk rock-kung som slog igen på 60-talet med att sjunga amerikanska rock-hits på franska. Han har under åren haft ett antal hits i hemlandet Frankrike, bland annat Que je t'aime, Le bon temps de rock 'n roll och Un jour viendra. Han har sålt mängder av skivor och ger fortfarande konserter. Av någon märklig anledning är han i det närmaste okänd i Sverige. Kanske för att många tycker att rock inte gör sig så bra på franska. Här är ett klipp med hans hit Le bon temps de rock'n roll.

5 kommentarer:

Sara sa...

Haha! Jag tänkte att Johnny var vÄrd ett eget inlägg, men du hann före! Kanske jag låter mig inspireras... ;)

Sara sa...

Haha! Jag tänkte att Johnny var vÄrd ett eget inlägg, men du hann före! Kanske jag låter mig inspireras... ;)

Thérèse sa...

Sara - klart den franska rock-kungen är värd ett inlägg trots att han stödde Sarkozy i senaste presidentvalet. Hoppas du blir inspirerad och skriver ett inlägg.

Anonym sa...

Har aldrig hört rock´n roll på Franska...men det funkar ju ;)

Thérèse sa...

Annelih - nja ok , det funkar väl sådär , bättre på engelska fast Johnny Hallyday är väldigt populär i Frankrike och har varit det sen 60-talet. Egentligen har jag ganska dålig koll på honom förutom hans hits och att han stödde Sarkozy i senaste presidentvalet men jag har ju aldrig bott i Frankrike och kan ganska liten franska.