onsdag, augusti 13, 2008

consume con moderación

I Madrid är det väldigt torrt och få regninga dagar. I närheten finns inte heller några större floder eller sjöar. Jag har hört att floden Manzanares som rinner genom Madrid brukar torka ut på sommaren och kallas ibland el rio sin agua - floden utan vatten. Vattenbrist är något man är oerhört medveten om och överallt på busshållplaster och i tunnelbanor sitter såna här affischer. Det är Madrids kommun som sätter upp dom. På den första står det Consume con moderación - konsumera med måtta. På den andra står Madrid necesita más agua - Madrid behöver mer vatten. Längst ner på båda står telefono del agua 900 123 420 vad som nu menas med det. Ska man ringa dit om man hittar vatten? Ska man ringa och tipsa hur man kan spara vatten?





Tidningar och TV ger mängder av tips hur man kan spara vatten. En av dom vanligaste reklamfilmerna, eller kanske informationsfilm, med uppmaning att spara vatten var inspelad vid Atazar-dammen som jag skriver om i inlägget. Tipsen var av typen diska för hand i balja istället för diskmaskin, duscha istället för att bada, vattna i trädgården på kvällen, spola inte toan utan ha en pet-flaska med lite vatten bredvis toan att hälla i istället o.s.v.

I Sverige har vi ju väldigt gott om vatten och dom regniga dagarna är många så det här kändes lite ovant när jag bodde i Madrid. Ska väl erkänna att jag inte ändrade min livsstil så mycket trots alla uppmaningar. Jag hade ingen trädgård att vattna och jag duschade oftare än jag badade men jag använde diskmaskin (som jag inte körde förrän den var helt full) och spolade toan på vanligt vis.

Situationen med vattenbrist är på inget sätt unik för Madrid utan gäller större delen av Spanien samt en stor del av världen. Vattnet i världen är mycket ojämnt fördelat. Man kan säga att vi människor egentligen bor på fel ställen. 8 av 10 människor bor i u-länder som ofta har för lite vatten på grund av torrt klimat, medan 2 av 10 bor i i-länder som ofta har gott om vatten. Det finns ett samband med vattenbrist och ökenspridning i världen och man tror att fler och fler konflikter i framtiden kommer att handla om tillgången till vatten.

4 kommentarer:

Sara sa...

Verkar bra med mycket info i alla fall! Här i södra Frankrike utfärdar kommunerna ibland vattenförbud för att spara på vattnet, men då smygvattnar folk och fyller på bassängerna på nätterna... Information är nog bättre! ;)

Thérèse sa...

Sara - jo information är nog bättre. Fast jag tror att vattenförbud förekommer en del i Spanien också även om jag är osäker. Inget som jag märkte när jag bodde där. Däremot ser man affischer och "TV-reklam" hela tiden.

Nadia sa...

Fast vi svenskar bor ju inte på fel ställe iaf! ;) för här regnar det för jämnan.

Om man reser i och kring Madrid under sommaren ser man hur otroligt torrt det är, landskapet är helt gult och fnösketorrt.

Thérèse sa...

Nadia - jo här har vi inte några problem med vattenbrist. Kändes ju lite märkligt för en svensk med all kampanj att spara vatten i Madrid. Visst är det otroligt torrt kring Madrid och i en stor del av Spanien speciellt under sommaren. Undantagen är väl bara kusten i norr och möjligen vissa öar. Jag har dålig koll på dom spanska öarna , har aldrig besökt någon.