söndag, augusti 17, 2008

aborter

Såg på rapport idag att Sverige är ett av dom länder där det utförs flest aborter per 1000 kvinnor. Antalet aborter har dessutom ökat i Sverige samtidigt som användningen av p-piller har minskat. I Danmark är det tvärtom. Enligt siffrorna som presenterades i Rapport så har 17.5 av 1000 kvinnor mellan 17 och 49 år gjort abort senaste året.

Jag tycker att rätten till fri och säker abort är självklar och viktigt. Man ska heller inte behöva förklara sina skäl till varför man inte väljer att föda barnet. I världen dör och skadas årligen mängder av kvinnor i illegala aborter. Vilket egentligen ingen kvinna skulle behöva.

Som individer reagerar vi olika på samma sak. En del tar en abort väldigt hårt, kan bli deprimerade under en lång tid och må dåligt för andra är det inte lika traumatiskt. Men det är knappast någon som tycker det är kul att genomgå en abort. Så därför borde så mycket som möjligt göras för att förebygga aborter. Sen kan man ju tyvärr bli gravid även när man använder preventivmedel även om risken är relativt liten men inget preventivmedel är 100% säkert men många kanske är 98-99% säkra.

I förebyggande syfte som kanske delvis kan ingå i sexualundervisningen i skolan tycker jag även att män ska involveras. Idag kanske man i många fall ser abort som enbart en fråga för kvinnor. I den bästa av världar tycker jag att även mannen ska ställa upp så mycket det går. Jag vet också fall där killar vägrat ställa upp samt fall där kvinnan inte tyckt det varit lönt att säga något eftersom han ändå inte skulle bry sig eller ställa upp. Jag vet ytterligare fall där man valt att inte berätta men några månader senare ångrat sig och tyckt att han borde ha vetat men då känns det lite för sent att ta kontakt och berätta. Man vill lägga det bakom sig och gå vidare. Om man ska berätta eller inte skrev jag det här inlägget för tre månader sen. Visst kan jag tycka att man av princip ska berätta för mannen för man är faktiskt två inblandade när någon blir gravid. Lever man i ett förhållande är det nog självklart att berätta. Mår man redan dålig över aborten och är relativt säker på att han inte skulle bry sig eller ställa upp så är det troligt att man kommer att må ännu sämre av att berätta och få ett svar i stil med "jaha , det struntar väl jag i" Nu tror jag att dom flesta män vill vara delaktiga och ställa upp vid en abort men tyvärr inte alla. Så finns det såklart också män som mår dåligt och känner sig nere av en abort.

Nu kom jag lite ifrån ämnet. Det jag ville skriva var att jag tycker fri och säker abort är viktigt och borde finnas för alla kvinnor i alla länder. Men jag tycker också att man med information ska försöka minimera antalet aborter och med information även få män att inse att det angår dom lika mycket som kvinnan. Gör man en abort ska man inte behöva ange sina skäl och få dom inskrivna i journalen. Vilket man ju inte behöver i Sverige. Mår man dåligt efteråt ska det finnas möjlighet att gå och prata med någon. Ett erbjudande jag tror alla som gör abort i Sverige får.

8 kommentarer:

Sara sa...

Jag tycker precis som du att fri abort är självklart, men det är oroande att aborterna ökar.

I Sverige är dessutom gränsen fôr fri abort längre än i flera andra länder i europa, i frankrike 14 veckor, i sverige 18, om jag inte har helt fel?

Lisa Christensen sa...

Jag tycker inte att man ska använda abort som preventivmedel, men självklart är det bra att fri abort finns. Däremot tycker jag att gränsen (om det nu är 18 veckor) är för sen. Speciellt efter att jag har fått ett förtidigt fött barn. Då förstår man verkligen att de är små minibebisar långt innan de egentligen ska födas.

Sara sa...

Gränsen för fri abort har varit debatterad i Frankrike, med tanke på att man nu klarar att ta hand om bebisar med en födelsevikt på ett halvkilo! Gränsen för fri abort och bebisar med chans att överleva blir tunnare och tunnare, särskilt i Sverige där (jag kollade) man kan göra abort till vecka 18 utan särskilda skäl.
Men personligen så tänker jag också att om man nu vill göra abort, så väntar man kanske inte till femte månaden?

Thérèse sa...

Sara - jag kollade just på nätet och det är till vecka 18 i Sverige fast aborter efter vecka 12 är ganska få. Tycker också det verkar konstigt att vänta så länge. Visst kan man vara osäker och behöva tid att fundera på vad man vill men kanske inte så länge. Gränsen för sena aborter och barn som föds för tidigt och klarar sig blir ju tunnare och tunnare. Jag vet en kille som nu är 3 månader som föddes i vecka 25 och mår utmärkt idag. Säkert är han inte heller den mest för tidigt födda som klarat sig i Sverige. Så kanske vore vecka 14-15 mer rimligt än vecka 18 som gräns fast skulle gränsen sänkas skulle det säkert bli ett himla liv. Jag tror stödet för fri abort är stort i Sverige och en sänkt gräns plus kvällstidningsskriverier om det skulle kunna piska upp en stämning där folk tror man vill inskränka den rätten. Fast jag kanske bara fantiserar.

Lisa - Jag tror verkligen ingen använder abort som preventivmedel. För många är det väldigt jobbigt och känslomässigt påfrestande. Som jag skrev så tycker jag att fri abort är bra men man ska också arbeta för att förebygga att så många som möjligt hamnar i den situationen att man behöver göra abort. Idag finns det ju också ett receptfritt preparat på apoteket som man kan ta upp till 2-3 dygn efter man haft oskyddat sex. Det är ju ett bättre alternativ än att gå och vänta och sen ev göra abort. Sen är det tyvärr en del som blir gravida trots preventivmedel även om det inte är så många. Inte för att jag vill gå in på detaljer men när jag blev gravid med mitt första barn blev jag rätt paff. Det var inte planerat och jag hade tänkt vänta men jag och hans pappa blev väldigt glada så abort blev aldrig ett alternativ som kom upp då. Men nu kom jag lite från ämnet

Thérèse sa...

Lite utanför ämnet men som svar på era kommentarer. Jag googlade lite på sena aborter och för tidigt födda barn som överlever. Tydligen klarar man dom flesta som föds i vecka 23-24. Hur mycket tidigare man klarar barn fick jag inte fram men jag tror med den medicinska tekniken går det längre och längre ner. Hittade också en artikel om en tjej som gjort abort i femte månaden. I det fallet var det för att barnet hade ett fel som gjorde att det aldrig skulle överleva utanför livmodern och man valde då att avsluta graviditeten istället för att hon skulle gå till slutet och föda fram ett barn som dog omedelbart. Så kanske är såna saker en förklaring till många väldigt sena aborter. Jag känner även en tjej som innan hon och hennes man fick dom barn dom har idag fick hon göra en sen abort av samma skäl. Vilket tog hårt på både henne och hennes man. Men den typen av aborter är knappast representativa för majoriteten av alla aborter. Aborter av dom skälen skulle också kunna utföras med en sänkt abortgräns. Läste också att dom flesta aborter utförs innan vecka 13. Jag har egentligen ingen åsikt om gränsen ska sänkas eller inte. Har inte tänkt så mycket på det men visst den blir tunnare och tunnare mellan barn man klarar. Kanske inte riktigt något som hörde till inlägget om ökat antal aborter i Sverige men ändå.

Sofia sa...

Jag håller med dig om att killar borde ta ett större ansvar vid abort, jag tror många inte inser vilken känslomässigt och fysiskt påfrestande händelse en abort är, därför inser de heller inte vilken risk de utsätter sin partner för genom att inte skydda sig ordentligt, utan det blir tjejens ansvar att tänka på skydd. Men även motsatsen är viktig att tänka på, dvs rätten att behålla ett barn som blivit till i en tillfällig förbindelse, om kvinnan vill. Ofta tycker killar i såna fall att det är tjejens skyldighet att göra abort, och framför allt att tjejen får "skylla sig själv" om hon väljer att behålla barnet, d v s att de inte har något ansvar för barnet. Jag tror många kvinnor också delar denna åsikt. Men det är fel tycker jag, har man sex med någon ska man alltid vara medveten om "risken" att bli förälder tillsammans med den personen. Särskilt som inga preventivmedel är 100% säkra, som du skriver. Abort är en möjlighet men ingen skyldighet tycker jag, tvärtemot vad många verkar anse idag.

Lisa Christensen sa...

Jag kände en person som hade sex utan skydd och blev gravid - och gjorde abort - tre gånger. Självklart var det hårt för henne att göra abort, men när det var frågan om att göra om samma misstag tre gånger kändes det som en form av preventivmedel. För mig känns det inte ok. Däremot tror jag inte alls att hon är representativ för de kvinnor som gör abort. Hon är förhoppningsvis ett undantag.

Thérèse sa...

Sofia - Håller precis med dig i allt. Abort är en möjlighet och ingen skyldighet. Jag skrev faktiskt någon gång om att kvinnor oftast tar det största ansvaret för preventivmedel vilket nog både män och kvinnor tycker. Jag tycker båda skulle ta lika mycket ansvar och egentligen vore det en bra grej om båda blev kallad till gyn när preventivmedel ska diskuteras eller skrivas ut , om man lever i ett seriöst förhållande iallafall. Fast gyn kan ju inte veta vem kvinnan har någon relation med eller om hon har det så det är inte direkt realistiskt. Vet en tjej som ville ha med pojkvännen som stöd på gyn men han vägrade för det var liksom inte hans grej. Dom hade ändå varit ihop i ca ett år så det var inte direkt tillfälligt. Tycker också att killar absolut ska ta ett ansvar vid en abort för det är för många en stor känslomässig påfrestning. Som jag skrev har jag tyvärr sett fall där killarna bara struntat i det men dom hade ju inga seriösa förhållanden men det är ändå ingen ursäkt. Dessutom vet jag ett fall där hon struntade i att berätta för hon mådde redan så dåligt av att behöva genomgå ingreppet p.g.a mediciner hade hon inte heller valet att behålla barnet och dom hade precis separerat för att han hade träffat en annan och hon var tämligen säker på att han inte skulle ställa upp alls och definitivt inte följa med när hon skulle göra ingreppet. Då skulle hon bara må ännu sämre att ringa upp och mötas av nonchalans Fast kanske kan man tycka att han hade rätt att veta. Visst fanns det stunder i efterhand som hon ville berätta men tiden gick och till slut kändes det inte som någon mening att tala om det.

Lisa - jag tror den där tjejen är ett undantag men i inslaget i rapport sas det att aborter ökade p.g.a att färre använde p-piller då det skrivits mycket om risker. Den debatten hade inte förekommit i danmark där aborterna minskade. Så använder färre personer p-piller kan det nog kanske bli så att fler och fler gör fler aborter. Fast det finns ju andra preventivmedel om man inte vill eller kan använda p-pller.