tisdag, augusti 12, 2008

märklig fest

Jag vet inte om jag har varit på så många märkliga fester. Tror på sin höjd att mina erfarenheter av märkligheter vid fester sträcker sig till att jag träffat på en och annan kuf i festsammanhang och några gånger varit på samma fest som diverse kända eller halvkända figurer. Fast såna historier kan nog dom flesta komma med. Liksom vara på en fest där man själv eller någon annan blir för full , hånglar med fel person , gör bort sig på ett eller annat sätt eller någon råkar ut för något.

Kom dock att tänka på en kille jag kände under det glada 90-talet. Tyvärr har vi sen länge tappat kontakten kanske på grund av diverse flyttar eller ren lathet. Han berättade för mig om en riktigt underlig fest någonstans i skogen i Hälsingland i början av 90-talet. Jag var inte själv på plats och det känns inte riktigt som en fest jag hade uppskattat. Festen hölls i ett stort och isolerat beläget hus som var fyllt av mat och starka drycker. Väldigt mycket folk hade kommit till festen. Alla festdeltagarna var tvungna att satsa 100 kronor på vem som skulle spy först. Om den du satsat på spydde först fick du och dom andra som eventuellt satsat på samma person hela potten med 100-lappar. Enligt min bekant blev stämningen extremt konstig för folk vaktade på sina satsningar och försökte supa dessa fulla plus att man själv försökte hålla drickandet på en sansad nivå så man kunde ha koll på sin satsning. Sent på nattkröken hördes rop från trädgården. En glad tjej skrek "Han spyr , han spyr och han är min!".

Otroligt märklig idé för en fest och den förutsätter också att någon eller några ballar ur med en ordentlig svinfylla och spyr. Vilket ju egentligen inte brukar vara så kul varken för den som blir aspackad och spyr eller för omgivningen. En sån här fest skulle nog funka dåligt i sydeuropa där man sällan dricker för att bli så packad så man spyr.

Nu vill jag inte falla in i klyschan att i sydeuropa kan man hantera alkohol medans vi svenskar alltid blir fulla och vinglar omkring och bröölar på stan. Visst finns det spanjorer som dricker för mycket och visst finns alkoholister även i södra Europa. Fast chansen att man ska stöta på någon som vinglar omkring , bröölar och spyr på stan är betydligt större i Sverige än i Spanien. Min känsla är också att fulla spanjorer/sydeuropeer skärper sig och ballar inte ur , börjar brööla , slåss , säga konstiga saker eller bete sig underligt om man nu ska generalisera.

En engelsman jag känner som bott i Sverige tycker att om man ska generalisera så är svenskar betydligt måttligare med drickandet än britter. Dessutom vill fulla britter i större utsträckning slåss och i Sverige såg han sällan bråk utanför krogarna på nätterna. Om han har rätt eller inte vet jag inte för jag har bara varit i London ett par gånger och då mest turistat och inte festat särskilt mycket eller särskilt sent. Fast jag har nästan aldrig sett fulla individer bråka på stan i Sverige, kan inte komma ihåg att jag sett något slagsmål , har jag det var det längesen. Men det kanske är en kombination av tur och att jag väldigt sällan går ut på krogen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en konstig variant på fest;) Jag har inte hört talas om någon sådan fest förut...sådant brukar ju sprida dig ;)....det är väl lotteriet och pengarna som drar där.
Jag har då heller inte sett spanjorer aspackade på gatorna men däremot engelsmän och nordbor. Sydlänningar har väl mer vett att behärska sig ;)
Roligt att läsa om annorlunda fester!

Thérèse sa...

Annelih - visst är det ett märkligt lotteri. Jag har inte heller hört om det mer än den här festen som han berättade om. Som jag förstår hade han jag kände som varit där haft väldigt kul men om han spydde eller vann pengar vet jag inte. Håller med om att det oftast är nyktrare i det spanska utelivet och dom som blir fulla blir inte "konstiga" utan man försöker skärpa sig och bete sig så vanligt som möjligt. Om jag ska generalisera så är spanska killar (och tjejer) också mer intresserad av att dansa och inte bara hänga i baren något som jag som gillar att dansa uppskattar. Fast jag hänger också gärna i baren ibland.

Sara sa...

Jag som har bott i både hälsingland och Storbrittanien skulle nog faktiskt säga att britterna inte kommer långt efter svenskar vad gäller drickandet... SYdeuropeer däremot brukar bli lite konsternerade när de hamnar på riktiga suparfester som de där...

Och jag skippar helst sådana fester, jag dricker gärna ett par glas vin, men jag gillar inte att vara full... En antiskandinavisk gen? ;)

nina sa...

Det där lät som en riktig fjortisfest. ;-) Jag har varit med om sk lockdowns där de stänger dörrarna ut och till toaletten, sen får alla som är där inne dricka gratis till första personen behöver gå på toa. Först då får alla börja betala för sig så den stackaren blir inte poppis resten av kvällen...

Här i Costa Rica dricker folk rätt mycket faktiskt, men det är ändå inte som i Sverige. Precis som i du beskriver om Spanien så skärper man sig och ballar inte ur. Det är väldigt sällan som jag sett folk som spyr eller bråkar. Energin använder man för att dansa, oavsett om det finns dansgolv eller inte är det alltid några som salsar sig fram mellan borden. :-)

Thérèse sa...

Sara - jag håller helt med dig. Inte kul med stora fylleslag där folk svinar och blir fulla. Inte kul att bli helt aspackad själv heller. Det var mest när jag var yngre man hamnade på såna fester , idag festar jag väldigt lite och stillsamt. Precis som dom flesta jag känner. Fast suparfester förekommer ju högt upp i åldrarna även i Sverige. En kompis som firade midsommar i Dalarna för några år sen berättade om tonåringar som var lika packade som sina föräldrar. Hon blev rätt chockad. Tror sydeuropeer också skulle häpna över såna här fester.

Nina - håller med om att det verkar ha varit en riktig fjortisfest för det var väl på den tiden nivån på festerna var så här. Fast riktigt så här illa har det aldrig varit på någon fest jag har varit. Eller så har jag förträngt det...
Tycker los ticos (?) verkar festa på samma sätt som spanjorerna. Ingen drängfylla och mycket dans. Blir någon för full ballar man inte ur utan skärper sig och uppträder som vanligt eller tar en taxi hem.