fredag, augusti 08, 2008

frosk

Jag har haft det väldigt bra. Man behöver resa bort ibland , träffa vänner , bara ha det trevligt i en mysig stad och se och göra lite annat. Fast det är också väldigt skönt att komma hem även om jag bara varit borta några dagar. Det kommer absolut att bli flera resor till Köpenhamn i framtiden. Tyvärr blev hemkomsten lite tråkig då jag fick veta att en av mina bästa vänner råkat ut för något hemskt. Det känns så tråkigt och orättvist och jag är verkligen ledsen och bekymrad för hennes skull.

Sitter och slötittar på OS-invigningen. Imponerande. Både vackert och storslaget men också väldigt långt och segt. Jag tillhör väl inte dom som slaviskt kommer att följa tävlingarna. Mitt sportintresse är ganska måttligt.

Hade tänkt lägga upp lite bilder för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Köpenhamn är otroligt mysigt, vackert och trevligt. Fullt av gemytliga danskar som pratar ett roligt men ibland oförståeligt språk. Jag förstår ändå mer än vad jag tror fast på danska siffror är jag helt borta. Knepigt varje gång man ska betala. På tal om danska så är rubriken till det här inlägget ett danskt ord. Jag tänkte kolla om någon som läser här vågar sig på en gissning vad det betyder.

Iallafall blir det inga danska bilder nu , kanske senare, utan jag tänkte slänga in några bilder från småländska landsbygden. Varje gång jag gör en längre resa genom Sverige tänker jag på hur vackert men glest befolkat stora delar av vårt land är.


småländsk bygdegård


metodistkyrka någonstans i Småland


Men nu vill jag ha gissningar på ordet frosk!

Ska även försöka komma igång med klotter för jag har samlat på mig en del och fått tips av snälla läsare. Tack till er som skickat klotter , jag ska lägga upp allt. När jag är igång med tackandet kan jag också passa på att tacka all er som läser och kommenterar här. Era kommentarer uppskattas verkligen och det är så kul att diskutera med er. Jag borde tacka er oftare för utan er skulle inte den här bloggen vara lika rolig. Hoppas ni fortsätter läsa och kommentera.

8 kommentarer:

Sara sa...

Jag orkar inte alls med OS, tittar hellre på småländska bondgårdar!
Kul att du har haft det bra!

Thérèse sa...

Sara - jag har inte heller något större sportintresse. Nu är kanske inte dom här bilderna så representativa för jag åkte bara genom Småland (och Södermanland , Östergötland , Skåne... kanske nåt mer landskap) men det blev inte så mycket fotande i Köpenhamn och dom flesta bilder tog jag på kompisar och deras barn. Får se om jag har något användbart till bloggen också.

Anonym sa...

Iiinte en susning om vad det kan betyda...men det vore roligt att få veta. Någon OS-slav är inte jag heller. Tyckte att det var lite väl mycket att ta in 2008 st trummslagare men det är ju deras grej. Det låter härligt att du har fått tid att hygge dej, men som sagt; borta bra men hemma är ganska skönt att vara. Ha en bra fredagskväll!

Thérèse sa...

Annelih - jo det har varit jättebra men var skönt att komma hem också. Jag hoppas ytterligare några vill försöka gissa innan jag avslöjar var frosk betyder. Fast jag kan komma med en ledtråd , det är ett djur.

Pumita sa...

Vad? Är det OS? ;)
Bloggar och småländska bondgårdar intresserar mig mer. Kul att höra att din resa gick bra!

Ingen idé att jag försöker mig på frosk... får snällt vänta tills du avslöjar svaret.

Thérèse sa...

Pumita - jag kommer nog inte heller att sitta framför TV och glo på OS men invigningen var kul att se, väldigt pampig men också så lång att jag inte riktigt orkade titta alltför koncentrerat på hela. Jag ska avslöja frosk men vill gärna ha fler gissningar. Har sagt att det är ett djur kan också avslöja att man använder samma ord på norska

Anonym sa...

Ha..ha..jag gjorde en fuling...och googlade...då fick jag veta att det är en padda ;) Jag skulle aldrig ha gissat att det var en padda. Uä..jag tycker de är så vidrigt äckliga...vet inte varför..men jag kanske borde titta lite närmare för att se om de verkligen kan vara "söta" eller fina..Kul med gissningar förresten...man lär sig alltid något. Ha en bra dag!

Thérèse sa...

Annelih - helt rätt det är en padda och även groda tror jag. Märkligt ord som är knepigt att gissa om man aldrig har hört det