tisdag, augusti 12, 2008

Atazar dammen

Om man besöker Madrid en kortare tid vill man kanske njuta av storstaden. Gör man några utflykter utanför staden skulle jag i första hand rekommendera den underbara staden Toledo cirka en timmes tåg- eller buss-resa söder om Madrid. Även El Escorial och Aranjuez några mil utanför staden är värda ett besök. Är man i Madrid en längre tid kan det vara trevligt att göra en utflykt upp i bergen nordväst om staden. Bergskedjan Sierra de Guadarrama når på flera ställen 2500 meter över havet och topparna är snötäckta mer än halva året trots att snö är ovanligt i staden Madrid. Bergen syns från norra delarna av staden.

Här finns flera skidorter som Navacerrada , Valdesqui och La Pinilla. Länkarna är på spanska men innehåller en del bilder. Dessutom många fina vandringsleder som jag själv har vandrat. Jag är egentligen väldigt dålig och ointresserad av att ta mig ut i naturen. Jag brukar tycka det är lite trevligt att ha något grönt i bakgrunden när man sitter ute och fikar , äter eller tar en drink men varför man nödvändigtvis ska gå dit fattar jag inte. Men dom gånger jag har blivit medsläpad som nu senast till fjällen för 1.5 månad sen så har jag tyckt det har varit trevligt.

Uppe i bergen norr om Madrid ligger den lilla pittoreska byn El Atazar. Vid byn ligger den stora, mäktiga Embalse de El Atazar det vill säga Atazar-dammen. Dammen ligger i ett vackert begslandskap och är så stor att man kan se personer bada eller åka båt på den. Jag såg till och med en segelbåt på dammen när jag var där. Man kan både köra bil och gå på själva damm-kanten och utsikten därifrån är hänförande. Dammen är 134 meter hög och 370 meter bred vid krönet, vid basen är bredden 52,3 meter. Reservoaren rymmer 424 miljoner kubikmeter. Det är den äldsta valvdammen i världen. Den bågformade konstruktionen av dammbyggnaden är optimum för det smala pass i vilket dammen byggdes för att hålla kvar vattnen i reservoaren. Valvdammar är tunna och mindre material erfordras för konstruktionen än för andra typer av dammar. Dammen ligger i Lozoyafloden mycket nära den plats där den flyter samman med Jaramafloden. Det kanske inte är den utflykt jag i första hand skulle prioritera att göra från Madrid. Men vistas man lite längre i Madrid-takten och är intresserad av att komma ut i naturen och kanske tycker dammar är spännande kan den absolut vara värt ett besök. För Atazar-dammen är utan tvivel stor , mäktig och imponerande.




5 kommentarer:

Sara sa...

Det ser storslaget ut!

Anonym sa...

Jag vill bara tipsa om nätverket
http://stream-hardware.blogspot.com/

Thérèse sa...

Sara - det är det verkligen. Den här dammen är för övrigt med i en ofta visad reklam/propaganda/informations film om att man ska hushålla med vatten. Iallfall när jag bodde i Madrid visades den ofta på TV. Vattenbristen är stor i Madridområdet så man ser ständigt plakat och liknade som uppmanar till att vara sparsam med vatten.

Anonym - ok, jag har kollat in länken

Nadia sa...

Fina bilder!
En annan grej som är bra med Madrid är att det ligger mitt i landet vilket gör att det aldrig är mer än 5-6 timmar till vilken som helst av de andra regionerna

Thérèse sa...

Nadia - ska erkänna att jag tog bilderna från spanska wikipedia. Hittade inga bilder från när jag var där. Kommer inte riktigt ihåg om jag tog kort heller. Håller med dig , Madrid ligger bra för utflykter till alla delar av Spanien. En annan bra sak med Madrid är att så många madrileños är inflyttade från olika delar av Spanien. Så i en och samma stad kan du njuta av det bästa av Spaniens olika regioner. Jag har varit på både galisisk och andalusisk fest ordnat på ett torg i min stad av folk från dessa delar av Spanien. Mycket typisk mat , dryck, musik och dans från dessa områden. Har också ätit på bland annat baskisk , katalansk och kanarisk restaurang mm.