måndag, augusti 25, 2008

Cadiz



Många av er som gissade på bilden i förra inlägget gissade helt korrekt på Spanien. Pumita lyckades till och med pricka in rätt stad. Det är den underbart vackra och mysiga lilla staden Cadiz i sydvästra Spanien. Staden är verkligen en pärla med en underbar stämning som jag varmt kan rekommendera för ett besök. Som ni ser på satellit-bilden ovan ligger den på en lång , smal halvö. Dom gamla delarna som är vackrast och där alla bilder i det här inlägget är tagna ligger längst ut på halvön. Att staden är omgiven av Atlanten på tre sidor ger den ett mycket speciellt och vackert ljus. Här vimlar det av smala gränder som ofta mynnar mot havet i båda riktningarna. Det finns gott om små mysiga torg och små tapasbarer som serverar mycket fisk och skaldjur gärna tillsammans med ett glas fino (torr sherry som görs i dessa trakter)

Staden är också den äldsta i Europa som har har varit bebodd oavbrutet. Den grundades av fenicierna på 1100-talet f.Kr. Vid stadens vackraste torg Plaza de Mina ligger det fina historiska museet där man kan lära sig mer om stadens rika historia. Det var också härifrån flera av conquistadorerna seglade till Latinamerika och det var här centrum för handeln med Latinamerika låg. Stan har också haft betydelse i flera sammanhang i Spaniens moderna historia.
Här tillbringade jag en sommar med att plugga spanska och jobba på en bar. Här finns verkligen allt , en underbar stämning , mysiga caféer och barer , roligt nattliv (det var här jag lärde mig dansa salas med hjälp av lokalbefolkningen) , underbara stränder, rik historia och kultur. Här hålls varje år en av Spaniens största och mest berömda karnevaler som jag faktiskt också har lyckats besöka under den termin jag pluggade i Sevilla. jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Cadiz och ösa superlativ över staden men bilderna får tala för sig själva.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den staden lägger jag på minnet och hoppas kunna besöka någon gång! Det både ser och låter jättemysigt.

Thérèse sa...

Mia - det är verkligen en otroligt mysa stad. Tycker absolut du ska besöka den om du får möjlighet.

Pumita sa...

Det är bara en tidsfråga innan jag ska dit. Måste! ;)

Thérèse sa...

Pumita - det måste du. Är du i trakten så måste du också besöka Sevilla som bara ligger 12 mil från Cadiz. Spaniens vackraste stad med en underbar stämning. Jag verkligen älskar den staden.

Anonym sa...

Ursäkta, jag har visst kommit fel.