lördag, augusti 23, 2008

utbudet i spanska livsmedelsaffärer

Nadia har skrivit om utbudet av utländska varor i chilenska mataffärer som är ganska dåligt. Det får mig att tänka på dom spanska livsmedelsaffärerna. Inte för att det säger så mycket men den här Al Campo butiken var den affär jag oftast handlade mat i när jag bodde i Madrid. Den låg några minuters promenad från mitt hem och det var en otroligt stor och välsorterad affär. Fast när det gällde utländsk mat var utbudet ganska skralt. Mexikansk mat som tacos och olika såser fanns det dock gott om. Värre var det med asiatisk mat även om man kunde hitta bambuskott , nudlar och kokosmjölk.

Utbudet av kryddor var inte heller så fascinerande. Den spanska curryn av det vanligaste märket Camencita hade mest som funktion att färga maten gul för särskilt mycket smak hade den inte. Visserligen fanns väl i stort sett alla kryddor man hittar i Sverige men så mycket smak hade dom inte och jag saknade spiskummin. Fast bor man i Madrid och vill handla billiga kryddor till bra kvalitet finns ett antal asiatiska butiker mellan den storta söndagsloppmarknaden El Rastro och det mysiga torget Plaza Mayor som hade bra utbud , bra kvalitet och låga priser.

En annan sak med spanska livsmedelsaffärer som jag klagade på flera gånger när jag bodde i Madrid är utbudet av vegetariska produkter. I princip finns inget alls. I Sverige har ju varje ICA och Konsum ett stort utbud av quorn och sojaprodukter. Något jag verkligen saknade i Spanien. Trots idogt letande lyckades jag aldrig hitta quron. Något jag verkligen saknade. För er som mot förmodan inte vet är quron en vegetarisk produkt framställd av en svamp och den är både fettsnål och proteinrik. Finns i många varianter. Kolla in quorns sortiment här om ni är nyfikna. Ville man ha någon form av vegetariska biffar fick man leta på häslokost och även där var utbudet dåligt och dessutom väldigt dyrt. Fast i Sverige är det idag relativt vanligt att vara vegetarian. Det är stor skillnad på idag och när jag för 21år sen slutade äta kött och fisk. I Spanien är det väldigt ovanligt (jag har aldrig träffat en spansk vegetarian) och restaurangerna har inte alltid vegetariska alternativ om man inte äter fisk. Fast man kan alltid be dom fixa något.

Jag tror att spanjorer i allmänhet är väldigt traditionella när det gäller mat. Visst finns det ett stort utbud av restauranger från hela världen i Madrid men för att vara en så stor stad är utbudet inte så imponerade. I Sverige är ju situationen nästan den omvända. Svenskar i allmänhet äter hellre sushi , thaimat ,pizza och kebab än pölsa , fläsk , kalops och rotmos. Själv gillar jag den spanska maten väldigt mycket och särskilt tapaskulturen. Mycket trevligt att gå ut några stycken och beställa några fat av olika tapas och dela på.


finns inte i Spanien

5 kommentarer:

Nadia sa...

När jag bodde i Spanien fick jag också känslan av att de flesta spanjorer helt enkelt inte var särskilt intresserade av att prova mat från andra länder. "varför ska vi testa annat när den spanska husmanskosten smakar alldeles utmärkt", typ.
tapaskulturen är nog det bästa det spanska köket har att bidra med,annars tycker jag nog att mkt av den spanska maten är rätt smaklös.

Sara sa...

Jag som äter (har ätit iaf) väldigt lite kött tyckte att det var besvärligt i Frankrike, i synnerhet att gå på restaurant, där det definitivt inte är sjÄlvklart att hitta vego-alternativ. Men quorn och soja är på frammarsch i alla fall...

Pumita sa...

Jag blir lite förvånad när du säger att du saknade spiskummin. Det moriska inflytandet då? Det är ju en jättevanlig krydda i Marocko.

Thérèse sa...

Nadia . precis den känslan har jag också när det gäller spanjorer och mat. Jag håller med dig om att tapas är det bästa med det spanska köket. I Madrid-trakten verkar dom äta mycket grytor som inte verkar så roliga och inget för en vegetarian. Någon sa till mig att spanjorerna har uppfunnit tapas för att slippa äta den spanska maten...

Sara - kan tänka mig att vegetarianer är ovanliga i Frankrike också men jag har känslan av att det är värre i Spanien. Så ni har quron iallafall. Det är verkligen gott och användbart.

Pumita - säkert går det att få tag i. Jag letade dock på flera större livsmedelsaffärer utan resultat men det finns ju specialbutiker som bara säljer kryddor , marockanska och asiatiska affärer i Madrid som borde ha spiskummin.

Anonym sa...

vill ni läsa om min erfarenheter av omvärlden så kan ni gå in på min blogg
nereunder.blogg.se

tack för en bra blogg