lördag, oktober 31, 2009

Vaccinera sig eller inte?

Det är ett himla prat om svininfluensan. Ska man vaccinera sig eller ska man inte? Nästa vecka har jag och mina barn möjlighet att börja vaccinera oss. Efter alla riskgrupper kommer barn under 18 år och deras föräldrar i staden där jag bor. Här ska man inte göra några vaccineringar på skolor. Så jag måste ta med mina barn till vårdcentralen och vaccinera oss. Om jag gör det. Jag har aldrig haft influensa.Inte vaccinerat mig mot det heller. Är inte särskilt rädd för svininfluensan heller. Så ni som läser, ska ni vaccinera er eller inte? Varför? Varför inte?

3 kommentarer:

Erica sa...

Jag ska inte tala om för dig vad du ska göra Thérèse, utan tala om varför jag ska låta bli.

Jag ska låta bli, därför att det har dött färre människor i svininfluensa än den vanliga influensa som brukar drabba varje år. WHO har sänkt kravet för vad en pandemi är för något och jag är övertygad att om man betraktade WHOs styrelse skulle man säkert hitta personer som har intressen i världens läkemedelsbolag. Normalt sett är jag inte mot vaccinationer, utan anser att det är ett bra sätt att skydda sig. Men normalt brukar vaccinationer ha mycket längre tid på sig att testas, innan man använder det och vaccinationen för svininluensa har inte haft den tiden, vilket gör att riskerna fortfarande är större än vanliga vaccinationer. Det finns också utbildat folk som menar på att man får ett mer fullgott skydd av svininluensan än vaccinet, just därför att det visat sig att influensan är rätt mild. Jag tycker också det är märkligt när man i pressen berättar om alla som dött i svininluensa och låter bli att rapportera att det handlat om multisjuka människor. När multisjuka människor dör av vaccinationen menar man istället på att de dött av sin multisjukdom. Orättvisan i rapporteringen gör mig skeptisk. Allt har risker, men jag anser att det hade varit bättre att prata om både fördelar och risker, så att man kunde få göra en bedömning själv. Jag har satt mig in rätt så bra i bägge sidor och inser att ingen egentligen vet vad de gör. Åsikterna är rätt så olika och aggressiva från bägge håll. Enda skillnaden är att ja sidan har fler representanter av media med sig. Så efter att ha läst så väljer både jag och min man att avstå och eftersom alla tre av mina barn erbjuds sprutan i skola och dagis har vi tackat nej även för dom. Lycka till med ditt beslut! Jag tror inte att något av valen är fel, utan att bägge har sina allvarliga risker med sig.

Anonym sa...

Det där är inte lätt. Jag har fortfarande inte bestämt mig, ändrar mig hela tiden allteftersom jag läser och hör andras åsikter. För min egen del är jag inte orolig. Har aldrig vaccinerat mig mot influensa och har inte haft det heller. Men om jag nu skulle få det verkar det som jag smittar andra som mest när jag precis blir sjuk och kanske inte vet om det. Jag träffar många människor varje vecka, och många barn. Så jag vill egentligen inte vara skyldig till att smitta ner någon annan. Sen kanske jag är tillräckligt gammal för att inte behöva lida så mycket av ev biverkningar i framtiden. Så det här talar ju för att vaccinera mig. Men så tycker jag att allt verkar så väldigt överdrivet och uppstressat. Man vet egentlien inte så mycket om hur vaccinet verkar på både gott och ont. När jag var i England på höstlovet tyckte jag att de jag träffade där hade en mycket lugnare och sundare inställning. På mitt jobb har bara de som är pesonal på vår förskola fått vaccinera sig tidigt och vi har inte fått några rekommendationer egentligen. Så fast det nu börjar vara dags att bestämma sig här hos oss som inte är i riskgrupper har jag fortfarande inte helt bestämt mig. På vår vårdcentral har det varit ganska lugnt vad jag hört.
Hursom, vi får hoppas på det bästa vad det än är. Ha´det bra!

Anonym sa...

Jag pluggar pa Hawaii och har borde "flunsan" frodas rejalt men man pratar knappt om det! Det finns ingen hysteri kring det. En stor del av befolkningen ar asiatisk och de ar nog lite mer vana vid utbrott av det har slaget. De som ar nervosa gar med munskydd men man hor inte alls lika mycket om flunsan har som i Sverige. Nar tentaperioden narmade sig funderade jag pa att vaccinera mig for att slippa ligga sjuk just da men jag bestamde mig for att lata bli. Har en viss aversion mot vaccinering eftersom vi har ett stort problem med okat antal resistenta bakterier. Fast om man redan lider av andra sjukdomar tycker jag absolut man ska vaccinera sig.