fredag, oktober 23, 2009

Haraldur



Färöarna är en liten ögrupp ute i Nordatlanten som tillhör Danmark men inte är med i EU (precis som Grönland) man har också eget språk, egna traditioner och ett eget parlament. Från Färöarna kommer Haraldur. Haraldur är en riktig färöing som bara äter kokt torsk, valspäck och rökt fårkött och enbart klär sig färöiska ulltröjor. Han är en extrem nationalist som älskar sina öar över allt annat. Tyvärr är han fast i det mesiga Köpenhamn då hans fru inte vill flytta hem till hans älskade öar.

I somras gick Haraldurs stora dröm i uppfyllelse. Han fick hålla tal till Färöarnas ära under Olavsvakan, Färöarnas nationaldag. Inför en jublande folkmassa ropade han saker som ”Fosterlandet är allt!”

I publiken fanns sex sverigedemokrater (bla. partisekreteraren, presschefen, ungdomsförbundets ordförande) som när dom kom hem skrev en hänförd artikel i SD-kuriren (Sverigedemokraternas tidning) om hur Haraldurs tal varit höjdpunkten på resan.

Det här blev rätt omskrivet i färöisk press. Färöingarna tyckte det var mycket roligt. För Haraldur finns inte på riktigt. Den perukförsedde Haraldur är skapad av komikern Sjúrdur Skaale, och är känd från ett sketchprogram i färöisk tv. Skaale är även vänsterpolitiker – motsvarande socialdemokraterna – och sitter i Färöarnas parlament Lagtinget.
”Med figuren Haraldur driver jag med precis det slags övernationalistiska personer som finns i Sverigedemokraterna. Det är tragiskt och komiskt att de tog honom på allvar”, säger Sjúrdur Skaale.

Under en period umgicks jag mycket med en tjej från Färöarna. Men tyvärr flyttade hon tillbaka dit och efter en tid tappade vi kontakten. Jag har sökt henne på facebook som är en guldgruva om man vill hitta vänner från förr, men tyvärr utan resultat. Vi gjorde till och med ett par resor ihop tyvärr ingen till Färöarna för det är ett ställe jag gärna skulle besöka. Men en av våra resor slutade med att jag fick en amöba eller något av vatten och blev minst sagt sjuk på ett konstigt sätt. Men det är en annan historia.

Figurer som är så extrema som Haraldur finns inte på Färöarna. Han bodde ett tag i Köpenhamn och retade sig på den framgång som Pia Kjersgard och Danske folkepartiet hade med sitt nationalistiska och rasistiska budskap och skapade sin karaktär för att driva med detta fenomen.

Bilden överst i inlägget är från färöarnas största tidning Dimmalaeting som skriver om att svenskarna gillade Haraldur. Eftersom jag inte kan någon färöiska har jag inte läst artikeln däremot har jag faktiskt en skiva med några välkända sånger på färöiska bland annat Ulf Lundells Öppna Landskap, en present från min färöiska kompis. Men för att återgå till ämnet så tycker jag nationalism som ideologi är fullständigt ologisk och har orsakat alltför mycket krig och elände. Nationalism som ideologi är inte samma sak som att gilla platsen man föddes på, det gör nog dom flesta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha ha , märkte dom tröga Sverigedemokraterna inte att det var en parodi? Sjukt kul! Hoppas verkligen inte dom kommer in i riksdagen nästa år

///Fredda