fredag, oktober 02, 2009

häst-bastu

En kompis som kommer från Finland och håller på med travhästar berättade för mig att i Finland bastar hästar. Det har blivit så populärt att det har byggts spa-anläggningar med bastu och solarium för hästar. Solarium för hästar finns redan i Sverige men inte bastu.

I Finland började det med en man som köpte en ganska dålig häst som inte lyckades på travtävlingar. Då byggde mannen en bastu till hästen och efter att hästen fick basta regelbundet vann den massor av tävlingar. Både mannen och hästen blev kända i Finland och det har gjorts en TV-dokumentär om dom. Dessutom har fler häst-bastur byggts och hela spa-anläggningar för hästar.

Häst-bastun sägs mjuka upp muskler och senor, öka blodcirkulationen och ämnesomsättningen. Kombinerar man med solarium får hästen dessutom en dos D-vitamin och immunförsvaret ökar.

Ska man vara tråkigt skeptisk så kan det så klart finnas andra förklaringar än bastu till att en häst som lyckats ganska dåligt i tävlingssammanhang börjar vinna mycket. Ändå har häst-bastu blivit populärt i Finland men det har ännu inte nått Sverige.

1 kommentar:

Jeanette sa...

Jag kan inte säga att jag är förvånad, i julas var jag på visit hos mina gudföräldrar och där satt vi alla tre i bastun när deras hundar kraffsade på dörren. När vi släppte in dem hoppade de genast upp på översta laven och försökte klämma in sig mellan oss. Till saken hör att de har en liten dvärgpincher-chihuahua.