fredag, oktober 02, 2009

Ban Ki-Moon och Kofi Annan

FNs generalsekreterare Ban Ki-Moon var i Uppsala och höll ett föredrag idag. Jag var lite sugen att gå men hann inte fixa någon biljett då dessa tog slut på nolltid.

Tycker dock att jag som på många sätt gör mig förtjänt av Nobels Fredspris borde fått gå. Jag medlar ständigt fred med framgång mellan mina barn som bråkar och lyckas vara bästa vän med min ex-make. Vi ses flera gånger i veckan utan problem, bara det bör väl vara värt ett fredspris. Dessutom blir jag aldrig osams med folk överhuvudtaget. Så brukar jag propagera för hur viktigt det är med fred, fattigdomsbekämpning och mänskliga rättigheter.

För ungefär tio år sen var FNs dåvarande generalsekreterare Kofi Annan på besök i Lund och skulle träffa studenter. En bekant som då pluggade i Lund blev uppringd av universitetets rektor och som sa att dom lottat fram några platser till utvalda studenter. Min bekant blev lite förvånad då han inte deltagit i något lotteri men tyckte det lät kul så han tackade ja till att komma. Kofi skulle inför en liten grupp studenter prata om sitt jobb och FNs roll. Alla närvarande skulle få ställa en fråga var.

Min bekant fick av rektorn order om att vara uppklädd. Finskor skulle det vara och jeans var inte tillåtet. Slips inget krav men skjorta som skulle vara instoppad i byxorna gällde. Han hade nyligen flyttat till Lund och gick sällan på finevenemang så det fick bli mörka jeans, skjortan instoppad och ett par gympadojor. Med den outfiten kom han in utan problem. Värre var det med hans fråga. Han ville fråga vad FN ansåg om NATOs bombningar av Serbien. Det tilläts inte. Bara frågor i stil med vad Kofi gillade att göra på sin fritid, hur det var att ha ett sånt krävande jobb och vara pappa, vad han tyckte om Sverige mm.

Min bekant som är ganska intresserad av internationell politik valde att iallfall ställa sin fråga som då var väldigt aktuell. Då bröt genast universitetsledningen på plats.

Jag tycker att frågan var bra och relevant och inte särskilt provocerande och mer intressant än vad Kofi gör på sin fritid. Nu var det inte Kofi Annans eller FNs fel att man inte fick ställa frågor om FNs arbete och vad FN ansåg om aktuella politiska händelser. Dåligt av Lunds universitet att ordna ett möte med studenter där inte politiska frågor fick ställas till FNs generalsekreterare.

Jag hade nog inte ställt någon fråga till Ban Ki-Moon om jag hade lyckats få en biljett. Däremot hade jag gärna lyssnat på vad han och FN hade att säga om klimatförändringar som var temat för föredraget. Men jag hade blivit väldigt sur om jag hade hindrats från att ställa en fråga.

Inga kommentarer: