söndag, oktober 04, 2009

ta körkort

Idag är det svårare och dyrare att ta körkort än när jag gjorde det. Det är väl på sätt och vis bra att man ska kunna köra riktigt bra innan man blir godkänd på uppkörningen. Men det skulle väl inte behöva vara så dyrt. Min japanska kompis berättade att i Japan tar dom flesta körkort i skolan på gymnasiet. Borde det inte gå att införa här? Nu får man ju börja övningsköra när man är 16 år och då hinner man ju öva i två år innan man kör upp.

Nyligen har man ändrat så att det krävs att man klarar uppkörningen inom två månader efter godkänt teoriprov. Då det kan vara ganska svårt att få tider så blir det väldigt ont om tid om man kuggar. Ett halvår borde väl kunna vara rimlig tid?

Sen 1 april har man infört en obligatorisk kurs om alkohol och droger på tre timmar som kostar 700 kronor. Kursen går ut på att det är farligt att köra med alkohol eller droger i kroppen. Inte någon nyhet. Fast ändå gör ju folk det. Tveksam till att en sån kurs minskar att folk kör påverkade. Vill man nu ha mer sånt i teorin kan det väl utökas i teoriboken och i teoriprovet istället

Nu får man heller inte köra upp med en privatbil utan vill man köra upp privat måste man hyra en bil av vägverket. Något jag kan ha en viss förståelse för då jag förstår att den som ska bedöma uppkörningen vill ha en bil med dubbelkomando. Tror den lagen är cirka tio år men när jag tog körkort för femton år sen gick det bra köra upp med en privatbil. Även om jag själv inte gjorde det.

För att få öva privat nu ska man gå en handledarkurs då både eleven och den som ska vara lärare ska delta. Så även om jag och en annan person har gått kursen med andra måste vi gå den igen. Jag är och har varit körlärare och tyckte nog kursen var ganska bra. Tycker egentligen det är bra om man övar mycket och verkligen kan allt när man till slut kör upp men måste det vara så dyrt? Jag är verkligen glad att jag har mitt körkort och slipper körlektioner, plugga teori, uppkörning och sånt.

4 kommentarer:

Erica sa...

Jag tycker också att man borde ha hela eller stora delar av körkortsundervisningen på gymnasiet. Det är ju något alla borde få ha möjlighet till och inte bara de med pengar.

Thérèse sa...

Erica - viist vore det bra för idag är det så dyrt att många inte har råd att ta körkort

Anonym sa...

det är dyrt, jag har skuggat uppkörning aven om jag redan har körtkort från mitt land sedan 96, det är svårt att klarar, nu jag måste gå på trafikskola, och sen betala igen 1100.

muy interesante tu blog,
saludos

Arnoldo

j sa...

Jag har haft körkort sedan i Oktober. Utbildningen om droger och allt betalade jag 450kr för, det är de större och mer välkända körskolorna som tar hutlösa priser. Även om jag håller med om att det är svårt att få tider kan man boka en tid långt fram (jag valde att boka min i oktober fast att det bara var augusti) och fick då teoriprov och uppkörning samma vecka. Helt klart värt det, många av mina vänner har kört upp flera gånger utan att ens träna mellan gångerna. Detta har det nu rådit bot på då folk inser att de inte har råd att misslyckas.
Beroende på skola man går får man välja "ta körkort" som valbar kurs, mycket bra för de som inte har en morfar som lagt undan pengar sedan jag föddes för att jag ska ha ordentligt med pengar till körlektioner, bensinpengar för övningskörning och allt annat som hör körkortet till.