onsdag, oktober 14, 2009

Olivplockning



Det här är spanska oliver i närbild. Jag älskar oliver och äter det så ofta jag kan. Senast idag stod jag och barnen och mumsade oliver direkt ur en burk. En sak jag saknar med Spanien är oliverna. Där var dom godare och smakade mycket mer. Precis som tomaterna. Alla som har ätit tomater vid medelhavet vet att den smakupplevelsen får man inte i Sverige.

Nyligen läste jag att det finns resor till Italien och Grekland för olivfantaster. Man får plocka oliver, se hur inläggningen och tillverkningen av olja går till och säkert finns möjlighet att köpa både oliver och olja. Jag berättade om detta för en grekisk kompis och sa hur fantastiskt skulle det inte vara att åka till Grekland och plocka oliver. Hon delade inte alls min uppfattning. Hon såg inget romantiskt och mysigt med att plocka oliver i Grekland. För henne var det förknippat med barnarbete och hårt slit då hennes mormor som sjuåring varit tvungen att jobba med att plocka oliver. Ett tungt och slitigt jobb för en sjuåring i ett då fattigt land. Idag är ju Grekland ett modernt Västeuropeiskt land helt annorlunda det land min kompis mormor växte upp i. Men min kompis hade under hela sin uppväxt hört sin mormor berätta om det hårda slitet vid olivskörden då hon var barn och kunde inte se något mysigt med att åka på oliv-plockar resor. Men vi var överens om att oliver och riktigt god olivolja är gott, mycket gott.

Inga kommentarer: