torsdag, oktober 22, 2009

skola för autistiska barn i Lima

Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag har en autistisk son. Jag får ofta frågan hur det funkade att bo i Spanien. Hur är skolorna för autistiska där? Jag kan bara svara att dom skolor jag såg imponerade. Dom hade väldigt mycket resurser och kunnig och välutbildad personal. Vilket faktiskt inte alltid är fallet i Sverige. Min son går just nu i en helt fantastisk skola men det beror mycket på den engagerade och duktiga personalen än gott om resurser. Tyvärr har hans svenska skolor inte alltid varit så bra. Så när vi flyttade till Spanien var det faktiskt ett lyft.

Nyligen sa en person till mig att i andra länder gömmer man undan handikappade och lägger inte alls dom resurser vi gör i Sverige. Det är tyvärr nog också sant men inte hela sanningen. Det finns flera länder som är kända för att vara mycket bra på att ta hand om barn som behöver extra resurser. Det finns också länder som inte har så bra rykte på området trots att det är välfärdsländer i Europa. Till exempel har jag hört att i Storbritannien är man bra på autism medan i Frankrike ligger man lite efter även om det har blivit bättre.

Ett exempel som är lite roligt och brukar förvåna folk är att en av dom skolor som alltid brukar imponera vid internationella möten om autism ligger i Lima, Peru. Skolan startades av en kvinna som verkligen har varit drivande att informera om autism och krävt resurser till skolan. Hon har t.ex. tagit med alla elever upp till politiker när hon har krävt stöd till skolan. Skolan är mycket känd och respekterad och det är absolut inte bara elitens barn som får gå där utan alla som har behov. Det första eleverna lär sig är att ta sig till skolan. I Peru finns inte färdtjänst och skolskjuts med taxi så det är viktigt att eleverna lär sig åka kollektivt till skolan. Förutom läsa, skriva, räkna och sånt lär sig också eleverna ett yrke och får sen hjälp att hitta ett arbete så dom kan bli självförsörjande. Skolan har fått så bra rykte och eleverna har blivit populära för dom är duktiga att passa tider och jobbar bra.

Säkert har många autistiska det vädigt svårt i många länder iallfall om dom inte kommer från en familj som har råd att betala för stöd och har förståelse för vad barnen behöver. Autism finns troligen överallt och har troligen alltid funnits men kunskapen och autism finns inte alltid överallt och har troligen inte alltid funnits. Det finns berättelser från antiken om folk som man idag tror var autistiska liksom från 1600-1700-talet och framåt. Innan min son fick sin diagnos hade inte jag heller någon kunskap om autism. Inte mer än att jag hade sett filmen Rainman... Idag tror jag faktiskt att inte bara jag utan folk i Sverige överhuvudtaget har mer kunskap om autism än för tio år sen.

Inga kommentarer: