tisdag, oktober 06, 2009

trött och gift med handbojor

När jag var yngre och hade färre barn pluggade jag under ett halvår spanska i den vackra staden Sevilla. Det var inte bara plugg och verbböjningar utan en hel del festande också. När jag en morgon kom till skolan tämligen trött och rödögd efter en kul natt på stan fråga min lärare hur det var med mig och jag svara att jag var casado vilket betyder gift. Vilket roade min lärare och klassen väldigt mycket. Det jag ville säga var trött som heter cansado.

När jag gick gymnasiet hade vi en utbytesstudent i klassen. Hon var från Sydney, Australien. Hon hade väldigt roligt åt dom två betydelserna ordet gift har i svenskan.

Om man ska fortsätta på temat språk och äktenskap så heter fru esposa på spanska med ett s på slutet blir det plural - fruar. Men ordet esposas betyder även handbojor på spanska.

Jag har skrivit detta förut men det är alltid lika kul om ni som läser vill dela med er av era språkliga felsägningar som har fått en helt annan betydelse än vad ni tänkt och blivit lite roliga. Iallfall roliga i efterhand, just då kanske det var lite pinsamt.

4 kommentarer:

Sara sa...

Haha, det finns mycket sådant där! Franskans poison (gift) och poisson (fisk) är ju en klassiker.

AnneliH sa...

Ja, en del förväxlingar blir det...det är svårt att veta om man får ta av alla muffins som står framme när det står; Magdalenas...är man svensk så kan man säkert tro att alla är Magdalenas muffins...om man inte vet att det betyder just muffins.

Anonym sa...

Ha ha! Både kul och pinsamt samtidigt. När man gjort sådana språkliga missar brukar man komma ihåg skillnaden mellan de orden man förväxlat för alltid.
/Anna S.

Thérèse sa...

Sara - Ja det är ju en klassiker att beställa gift istället för fisk på restaurang. På spanska finns ju pollo och polla. Pollo betyder kyckling och polla betyder kuk. En kompis till mig har beställt polla frita dvs. stekt penis på en restaurang... En klassiker

Anneli - Ha ha det har jag inte tänkt på men självklart kan det uppfattas så

Anna - så är det nog, gör man ett ordentligt misstag så lär man sig sen. Det brukar kännas lite pinsamt då men efteråt brukar det bli en rolig anekdot att berätta och skratta åt.