lördag, oktober 31, 2009

Real Madrid

Jag är usel på att hålla koll på sport. Men jag läser regelbundet spanska tidningar. Tydligen är det någon sorts kris i Real Madrid nu efter utklassningen av division tre laget Alcorón. Tränaren Miguel Pellegrinis dagar anses räknade. Real Madrid lyckades förlora med hela 0-4 mot Alcorón i spanska cupen, på hemmaplan. Real Madrid ska ju vara ett av Spaniens, ja hela Europas bästa lag. Spanska kungen håller på Real Madrid. Jag bodde nära deras hemarena Santiago Bernabeu Stadion i Madrid. Finns en tunnelbanestation med samma namn i Madrid.

Ska man dela upp Madridbornas fotbollssympatier så håller norra delen av staden på Real Madrid och södra delen på Atleticó Madrid. Om man generaliserar. Om man fortsätter generalisera bor det mer akademiker och tjänstemän i norra delen av staden och i södra delen är det fler arbetare.

I den södra förorten Getafe finns också ett fotbollslag med samma namn som har spelat i högsta divisionen men jag är osäker på om dom gör det nu.

När jag bodde i Madrid bodde jag i Alcobendas 13 kilometer norr om stan och självklart har vi ett eget lag med samma namn. Fast det går inte så bra för dom. Grannstaden San Sebastián de los Reyes som är hopväxt med Alcobendas har ett bättre fotbollslag som fler håller på. Fast inget av lagen spelar i primera division, dvs högsta serien.

Inga kommentarer: