tisdag, april 07, 2009

Semana Santa

Det är påsk i helgen och i Sverige firar vi med att ge varandra påskägg fyllda med godis , måla och äta ägg och kanske umgås med familjen. I Spanien firar man med enorma religiösa processioner. Särskilt i södra Spanien. I Sevilla är det enormt stort och jag bodde i ett hus där nästan alla processioner passerade. Det pågick nästan dygnet runt i en vecka. Vilket gjorde att jag hade svårt att ta mig ut och hem på grund av den enorma trängseln kring processionerna men jag hade utsikt utan trängsel från min balkong. Fast så mycket sova blev det inte för min del. Trumpeterna håller en vaken.

En del tycker det hela är fantastiskt vackert och en stor andlig upplevelse även om man inte är troende. Jag tyckte det var kul första dagen... Så får jag lite otäcka vibbar av religiösa processioner även om jag inte kan neka till att dom på natten endast upplysta av facklor har en speciell stämning. Fast jag föredrar nog den mer profana festen , Feria de Abril som hålls i Sevilla två veckor efter påsk. Otroligt mycket folk, dans , tapas , fino , hästar, tivoli och annat kul.








Dom enorma flottarna med olika scener ur Jesus liv och Maria-statyer väger flera ton och bärs av en stor grupp män. Ett tungt arbete så processionerna förflyttar sig mycket långsamt. Deltagarna i dessa processioner har den typen av huvor som syns på tredje bilden. Färgerna på kläderna varierar mellan olika sällskap. Självklart är det en upplevelse att se detta på plats. Fast själv har jag sett det så många gånger att det inte är något jag saknar och längtar efter att uppleva igen. Jag åker nog hellre till Sevilla en annan tid på året än påskveckan.

3 kommentarer:

Sara sa...

Vad roligt att se bilder! Själv tar jag inte påskfirandet på något större allvar i år, tänkte inte ens måla ägg!

Cecilia Artista sa...

Det är mycket märkliga processioner som tågar runt under påskveckan. Spanjorerna verkar dessutom så engagerade i det hela och många ungdomar och barn deltar också.

Jag såg en procession i Nerja förra året och tyckte faktiskt att det var lite kusligt. Men bor man här ska man naturligtvis ut och se på det. Förra året strejkade kameran men jag hoppas i helgen kunna gå ut och följa det hela genom kameralinsen. Så det blir kanske några bilder här på bloggen!

Thérèse sa...

Sara - blir inte något större allvar med mitt påskfirande heller i år. Mina barn ska vara hos sin farmor i Småland och måla ägg och pyssla. Själv hoppas jag få en massa saker gjort som jag borde ha gjort för längesen. Hoppas du får en skön påsk.

Cecilia- Kul om du lägger upp lite bilder från spanskt påskfirande. Jag surfar över till dig och tittar. Håller med dig , jag tycker också det är lite kusligt med processionerna. Fast spanjorerna verkar ta det på allvar. Flera spanska kompisar har berättat att dom var med som barn och forfarande är deras pappa , bror , kusin eller något med.