onsdag, april 01, 2009

barnens världskarta

Posted by Picasa


Den här bilden är från Arlanda och ingår i en kampanj Rädda Barnen bedriver mot barnaga. Man kan förstora bilden genom att klicka på den. Sverige var 1979 det första landet i världen att förbjuda barnaga. Senare har 23 andra länder följt efter men som ni kan se på årtalen som står i parentes efter länderna så är lagen om förbud mot barnaga relativt ny i många länder.

Danmark (1997), Island (2003), Norge (1987), Finland (1983), Lettland (1998), Bulgarien (2000), Cypern (1994), Grekland (2006), Kroatien (1999), Nederländerna (2007), Portugal (2007), Rumänien (2004), Spanien (2007), Tyskland (2000), Ukraina (2004), Ungern (2005) och i Österrike (1989) samt i Costa Rica (2008), Chile (2007), Venezuela (2007), Uruguay (2007), Nya Zeeland (2007) och Israel (2000)

Personligen tycker jag alltid att det är fel att slå ett barn oavsett vad barnet har gjort. Det finns inget som kan få mig att ändra uppfattning. Men det har hänt att jag har hamnat i diskussion kring detta med folk från andra länder som inte riktigt delar min uppfattning.

Att bara 24 av världens nästan 200 länder har ett förbud mot barnaga tycker jag är under all kritik.

3 kommentarer:

Erica sa...

Det är sorgligt att något så självklart inte är så självklart i stora delar av världen. Jag själv är adopterad och kom till Sverige som femåring. Jag har själv minnen av hur det känns att bli slagen. Det är inget jag önskar något barn.

Anonym sa...

Det är verkligen fel att inte barnaga är förbjudet över hela världen, och förvånande att det enbart är så få länder som har förbud. Och vad sent dessa lagar har tillkommit! Ser att Frankrike inte har någon lag mot barnaga. Glömmer aldrig när jag var på språkresa i Frankrike och familjens treåriga barnbarn fick sig en hurring för att den gnällde och inte ville äta maten... Jag blev chockad för det är ju ovanligt att se föräldrar slå barn helt öppet, och vid matbordet, i Sverige (tack och lov). Sedan körde man ut barnet utomhus och stängde dörren, man hörde hur barnet grät därute. Usch!
/Anna S.

Thérèse sa...

Erica - usch , det känns verkligen när jag läser vad du upplevt. Blir alltid så otroligt illa berörd när barn far illa på olika sätt. Att inte slå barn borde vara självklart men är tyvärr inte det för alla.

Anna - Jag reagerade också på att det är så få länder och att lagarna kommit så sent. Barnaga borde vara förbjudet i hela världen men det lär dröja innan det blir så ...om ens någonsin , tyvärr. Jag har en kusin som var au pair i Italien som upplevde ungefär samma sak som du gjorde i Frankrike. Hon mådde så dåligt av att barnen så ofta fick örfilar vid matbordet att hon lämnade familjen. Naturligtvis är det inte självklart att man slår sina barn fast det är tillåtet. Dom flesta gör det inte skulle jag tro. Den enda gången jag har sett det i Spanien var när en liten pojke som verkade utvecklingsstöd försökte ta en sak av min dotter på lekplatsen. Hans mamma gav honom en örfil och bad mig sen om ursäkt för att han "bråkat" med min dotter. jag blev väldigt chockad eftersom det inte var värre "bråk" än det ofta bli mellan småbarn och pojken dessutom hade någon störning och inte var mer än ca 4 år.