lördag, april 11, 2009

påsktraditioner

Jag firar inte påsk särskilt mycket. Jag har inget pynt med kycklingar , påskris och fjädrar hemma. Inte heller äter jag någon speciell mat eller fler ägg än annars. Kyrkobesök hoppar jag också över. Jag förstår att det är en viktig helg för alla kristna men för mig känns inte påsken som något särskilt. Visst är det trevligt att vara ledig och kanske umgås med familj och vänner och är vädret så fint som i år är det extra mysigt. En ursäkt att äta godis är heller aldrig fel. Så att ge och få påskägg vill jag inte missa. Ikväll blir det middag och sen film, godis och påskmust med en kompis. Känns som en bra påskafton. Imorgon blir det någon slags konstrunda. Vi ska besöka ett antal olika gallerier. Kan bli kul. Jag är så dålig på att komma iväg på sånt så bra när någon drar med mig. För titta på konst är alltid kul.

Seden att ge påskägg är både gammal och spridd i en stor del av världen. I Sverige brukar vi säga att påskharen har värpt och så gömmer vi påskäggen så den som ska få det får leta.

I Frankrike säger man att när kyrkklockorna i Vatikanen ringer in påsken flyger det påskägg ut från klockorna och landar i franska trädgårdar där barnen får leta upp dom.

Som jag tidigare har skrivit så firas påskveckan i Spanien med enorma processioner där män i huvor och kåpor bär runt stora statyer på Jesus och Maria. En väldigt speciell upplevelse.

Det finns platser i världen bland annat i Mexico och Filippinerna där människor låter korsfästa sig själva under långfredagen som en påminnelse om det som hände Jesus.

Brukar man i Sverige fira på något speciellt sätt utöver påskpynt , påskägg , klä ut sig till påskkärring på skärtorsdagen och måla och äta ägg? Finns det speciell mat eller dryck förknippad med påsken utöver ägg? Brukar folk fira så mycket i Sverige egentligen? Jag tror knappast jag känner någon som firar påsk särskilt mycket eller har så mycket traditioner kring det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

I used to be suggested this blog by means of my cousin.
I am not certain whether or not this submit is written by means of him as
nobody else know such special approximately my difficulty.
You're amazing! Thank you!

Also visit my web blog; theme wordpress
Have a look at my website ... wordpress page themes

Anonym sa...

WOW just what I was looking for. Came here by searching for comparison hosting

Feel free to surf to my webpage; protein low carb shake
my web site > miracle noodles

Anonym sa...

Hello! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting
a new project in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on.

You have done a outstanding job!

Also visit my web site :: paleodiät
my web site :: paleodiät

Anonym sa...

My brother recommended I would possibly like this blog.
He was once entirely right. This post truly made my day.
You can not imagine simply how much time I had spent for this information!
Thank you!

Also visit my website; excel für einsteiger
my webpage :: joomla kurse

Anonym sa...

Admiring the time and energy you put into your blog and detailed information you offer.

It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information.
Fantastic read! I've saved your site and I'm adding your RSS
feeds to my Google account.

Here is my weblog - ernährungstabellen kohlenhydrate

Anonym sa...

I am really impressed with your writing skills as
well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?

Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare
to see a great blog like this one today.

my web page; scnell abnehmen
My web page - abnehm globulis

Anonym sa...

Spot on with this write-up, I truly believe this web site needs far more attention.
I'll probably be back again to read through more, thanks for the info!

My webpage intensivkurs englisch münchen
My web page - theme premium wordpress