onsdag, april 08, 2009

calimucho , rebujito och tinto de verano

Min franska kompis i Madrid förfasade sig över att spanjorerna blandade rödvin med coca cola. Det skulle man aldrig göra i Frankrike menade han. Själv skulle han så klart aldrig dricka något så barbariskt. Rödvin och cola kallas calimucho och är betydligt godre än det låter. Fast man tar så klart inte det där dyra vinet man fått i present eller köpt för åtskilliga hundralappar utan billigt bordsvin. Det är också främst något som ungdomar dricker och inget man blir bjuden på om man är hembjuden på middag hos en spansk familj. Men helt drickbart och godare än det låter.

Det är inte bara vin som blandas med coca cola i Spanien utan även whisky. Låter också konstigare än vad det smakar. Fullt drickbart. Till och med ganska gott.

Den torra sherryn fino blandas ibland med seven up och kallas då rebujito. Serveras gärna med is. Ganska gott och uppfriskande faktiskt.

Öl blandat med casera (ungefär som sockerdricka eller seven up) kallas Clara och är också fullt drickbart även om jag föredrar casera för sig och öl för sig. Den här varianten av öl blandat med en sockerdrickslikande läsk finns i flera länder. I England kallas den shandy och i Frankrike panaché.

Min favorit bland spanska blandningar är tinto de verano. Det är rött vin som blandas med casera , hälften av varje. Serveras ofta med en citronskiva och mycket is. Väldigt gott.

Så finns ju den välkända spanska vinblandningen sangria som förutom casera innehåller honung , brandy och bitar av frukt. Jag har aldrig blandat själv utan enbart druckit färdigblandad och det ganska få gånger. Jag föredrar en tinto de verano framför sangria.


tinto de verano


I en mataffär i Hong Kong hittade jag en märklig drink. Färdigblandad whisky och grönt jasmin te i tetrapack. Skulle serveras väl kyld , gärna med is och innehöll bara 5% alkohol. Provsmakade faktiskt på en bar som hade blandningen i 33 cl burkar i kylen bakom bardisken. Ingen kulinarisk upplevelse men fullt drickbart det också. Fast jag föredrar nog whiskyn för sig och det gröna jasmin teet för sig.

5 kommentarer:

Sara sa...

Och i england häller de lemonad i ölen och sparkling water i det vita vinet...
Min enda eftergift till sådana här blandningar är mäjligtvis en smula chambord i champagnen. ;)

Anonym sa...

som halv fransyska tyckte jag det var "kriminellt" att blanda sockerdrycks i vin...men nu efter flera år i Spanien tycker jag det är gott.Man måste faktist lägga till att vinet man använder är det billigaste "matbordsvin".de andra vinerna brukas inte blandas ihop!Och här saknar jag "caseran" så mycket!!Finns ingenting lika gott som det!
Bra artikel föresten...jag bara njuter när jag läser om spanien

Cecilia Artista sa...

Nu när det är sommarvärme här igen i Spanien så dricker jag oftast just Tinto de Verano på någon uteservering. Det är verkligen läskande och inte lika sött som tex Sangria.

Men härom dagen då vi beställde Tinto de Verano fick vi en läskedrycksvariant som finns att köpa på supermercadona i stora flaskor. Nää det var inte mycket vin där inte utan mest sött. Men den riktiga med hälften vin och hälften Casera är gott att dricka i värmen!

Lisa Christensen sa...

I London blandade de tranbärsjuice i ölet. Det kallades snake eller snake bite, minns inte riktigt. Det var ganska ok.

Thérèse sa...

Sara - Du kan ju inte hälla nåt i champagne! Är du inte klok! Det smakar ju bäst som det är

Mandy - som min franska kompis sa , det är kriminellt... men som du säger det är knappast finvin utan billigare bordsvin som blandas med cola eller casera.

Cecilia - Jag älskar tinto de verano och beställer alltid det på en spansk uteservering om jag inte är på kaffehumör och tar en cortado. Visst är det gott och uppfriskande men det där färdigblandade är lite trist. Har köpt och provat men ingen hit.

Lisa - Tranbärsjucie och öl låter märkligt men man kanske skulle prova innan man dömer ut det.