fredag, april 10, 2009

hångel

En stor skillnad mellan Spanien och Sverige är att du inte ser så mycket offentligt hångel i Sverige. Spanska tonåringar håller till ute i parker och på bänkar och hånglar loss ordentligt. Ibland är det nästan sex. Så avancerat hånglas det.

Minns en gång när jag var ung och pluggade spanska i Sevilla. Vi åkte till Malaga över en helg. Vi skulle ut och festa. Så vi satt på en bänk på ett torg och drack vin direkt ur förpackningen. På alla andra bänkar runt oss hånglades det. Riktigt avancerat hångel.

Samma sak såg jag i parker i Madrid och Cadiz där jag också bott. Men vart skall dom kärlekskranka spanska ungdomarna gå? Dom är ofta trångbodda och att ha en pojkvän som sover över går liksom inte. I Madrid träffade jag en dansk som var ihop med en 25 årig spanjorska och hon bodde hos sina föräldrar så sova över var det inte tal om även om dom gillade honom.

I Sverige kan ju tonåringen ha pojk- eller flick-vännen som sover över och man är ganska mycket ensam hemma om mamma och pappa jobbar så därför kanske man inte ser några grovhånglande tonåringar ute i parker.

Jag vill inte döma vad som är rätt eller fel. Jag kan förstå att man inte vill ha tonåringens pojk- eller flick-vän sovandes över som ändå är vanligt i Sverige men samtidigt kan det inte kännas så kul att dom håller på så avancerat offentligt. Det är nog inte bara tonåringar utan även äldre man kan se i parker. Så säkert förekommer en del spanskt (och kanske svenskt?) vänsterprassel på parkbänkar.

1 kommentar:

Bella sa...

Ja, verkligen...för att inte tala om i bilar, biosalonger...
Det jag funderar på är om man som förälder inte skulle känna sig tryggare att veta vart en dotter är, trots att hon sover med sin pojkvän i samma säng, än att hon har sex på en offentlig plats mitt i natten...