söndag, december 14, 2008

om att sluta röka och om att trakassera rökare

Så här sista veckorna på året kryllar det av reklam för nikotin-tuggummin och andra sluta-röka-hjälpmedel i tidningar och på TV. Här är det ingen skillnad mellan Sverige och Spanien. Jag har själv rökt men aldrig använt nikotintuggummin eller sånt. Jag bara slutade för jag var less och min hals mådde inte bra. Det flöt på ganska bra i början för jag märkte hela tiden positiva effekter. Efter ett halvår som rökfri blev jag gravid och då blev det ju lättare att inte återfalla till rökningen.

Dom första fyra åren rökte jag verkligen aldrig. Efter det har det hänt att jag har tagit en cigarett på en fest eller något. Helt onödigt så klart. Men rökare varken vill eller tänker jag bli igen. Oftast tänker jag inte på cigaretter men ibland kan jag faktiskt sakna att röka. Inte så mycket på fester utan när jag är stressad eller känner mig lite nere. Fast det är ju helst idiotiskt att betala dyrt för något som förstör din hälsa och är svårt att sluta med. Pengar som man kan göra väldigt mycket roligare saker än att stödja tobaksindustrin med.

Jag moraliserar inte över att folk röker. Jag tycker inte man ska gnälla så mycket på rökarna. Dom som röker vet att det är skadligt och många vill säkert sluta. Men att ständigt få höra hur hemskt det är av omgivningen hjälper nog inte. Så ni som inte röker var inte så duktiga på att klaga på rökare och tala om hur hemsk deras vana är. För mig var det inte svårt att sluta men ibland har det varit svårt att inte börja. Idag tror jag inget kommer att få mig att börja röka men ibland kan jag känna en liten saknad.

Vill man sluta så behöver man inte göra det just på nyårsafton. Alla dagar är bra dagar att sluta röka om man vill och känner sig motiverad. Vill man verkligen så varför skjuta på det. Jag har inga bra knep att dela med mig av. Själv bestämde jag mig aldrig för att sluta utan tänkte bara att idag ska jag inte röka , så fortsatte jag tänka så nästa dag och nästa dag och kanske tänkte jag den här veckan ska jag inte röka...o.s.v. Kanske kan det kännas lättare och mindre definitivt än att säga att från och med den dagen ska jag aldrig mer röka. För även om det är en lättnad att klara sig utan cigaretter så finns saknaden också. Jag slutade för att jag var så less på att röka och kände därför inte något behov av nikotinhjälpmedel. Så hur mycket det underlättar vet jag inte men oavsett om man använder det eller inte måste man nog verkligen känna sig motiverad eller vara så less som jag var.

I Sverige röker bara 14% av den vuxna befolkningen enligt en nyligen publicerad undersökning. I Spanien röker drygt dubbelt så stor andel av befolkningen. Men i Sverige är det många som snusar så när det gäller nikotinanvändning kommer vi trots allt nästan upp i spanska siffror. I Spanien finns som bekant inte snus.

Inga kommentarer: