fredag, december 26, 2008

bidé



Det här fotot är från mitt badrum i Alcobendas , Madrid (notera även det tjusiga kaklet). Bidé verkar vara något som finns i alla spanska hem. Är faktiskt osäker på om jag någonsin har varit i ett spanskt hem där badrummet inte haft bidé. I dagens svenska hem är dessa tingestar mycket ovanliga. Hur mycket spanjorerna använder sina bidéer har jag ingen aning om. Jag har nog lite svårt att förstå vitsen med bidé när alla har toapapper. Men jag borde kanske inte uttala mig för jag har aldrig använt bidé. Flitiga användare kanske anser dom oumbärliga trots använding av toapapper.

5 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

När jag var liten hade vi bidé. Men jag tror inte att nån använde den. Men det var lite av en nostalgikick att se en bidé igen.

Sindri sa...

Jag som trodde de var till för att ettåringar skulle ha något att plaska i ;-)

Nadia sa...

Jag har aldrig heller fattat grejen med bideer, verkar så omständigt liksom. Men ibland kan de ju vara riktigt fina som badrumsprydnad! :)

Thérèse sa...

Cliff hanger - ja bidéer var väl inte ens vanligt när du var liten och är säkert ovanligare idag.

Sindri - ha ha , det kan man ju använda den till

nadia - tycker också det verkar omständigt och ganska onödigt om man använder toapapper och duschar regelbundet

Anonym sa...

Men hallå, med papper blir det inte rent - bara utsmetat - usch!

Hur kan någon avstå från att använda bidén - det bästa som uppfunnits efter hjulet! Prova och känn Dig fräsch efter varje toabesök, precis lika självklart som att tvätta händerna1