onsdag, december 10, 2008

Nobelfesten

Av någon underlig anledning är jag inte bjuden på kalas ikväll. Måste varit posten som slarvat bort min inbjudan. Fast nu är jag egentligen en person som har ganska enkla vanor och nöjen och är inte så mycket för gala och glamour. Så jag tror jag trivs bättre hemma i soffan med en kopp te än på Nobelfesten.

Ännu märkligare är det att jag inte får komma dit och motta något av prisen. Jag borde vara kvalificerad till minst tre av priserna. När Horace börjar läsa min blogg så bör jag få litteraturpriset för allt jag producerat här under flera år. Dessutom modernt och nyskapande av Svenska akademin att ge litteraturpriset till en bloggare. Ska väl säga att i år är det väl förlåtet att dom hoppade över mig för eftersom priset gick till en författare jag är mycket förtjust i och har läst i flera år - Jean-Marie Gustave Le Clézio. En författare jag verkligen kan rekommendera. Om ni ännu inte har läst honom så gör det!

Får jag inget litteraturpris skulle fredspriset också passa mig mycket bra. Det kan mina forna kollegor på dagis vittna om. Jag var och är extremt duktig på att mäkla fred mellan barnen. Om jag får skryta lite är jag nog ganska bra att medla i konflikter. Ett drag min dotter ärvt efter vad jag hört i skolan så brukar hon rätt ofta säga till barn som bråkar med varandra. Ytterligare ett argument för att ge mig priset är att jag aldrig blir osams med folk.

Men skulle båda dessa pris vara upptagna kan jag även tänka mig medicinpriset. Eftersom jag kan en kur som effektivt botar en av mänsklighetens stora plågor på ett kick. Jag sitter inne på den ultimata och mycket effektiva kuren mot baksmälla. Jag lovar det försvinner direkt och man känner sig som om man gått och lagt sig nykter klockan nio på kvällen istället för att stupfull rasa i säng klockan fem på morgonen. Fast numera dricker jag så sällan och så små mängder att den nästan aldrig kommer till användning men jag delar så klart med mig om någon annan behöver botas.

Jag skulle dessutom kunna vara den första personen som tilldelas hela tre pris samtidigt. Då borde jag väl få sitta bredvid kungen på festen. I så fall lovar jag att ta en riktigt vid klänning eller en stor sjal som han kan gömma sig bakom och smygröka utan att bli filmad.

Fast jag ska inte klaga. Jag har haft en mycket lugn , skön och bra kväll med en bok och glass hemma i soffan. Jag är egentligen inte så mycket för fester heller även om det säkert skulle vara kul att någon gång vara inbjuden på "festerna fest". Är lite nyfiken på maten. Men jag trivs nog nästan bäst hemma med lite choklad, kaffe eller te och en bra bok eller film.

4 kommentarer:

Pumita sa...

När du får priset kommer jag att ropa: ÄNTLIGEN! ;)

Nadia sa...

Haha, underbart! Jag tycker nog att det verkar som du har kvalificerat dig for lange sedan. Om de inte ringer i ar blir det nog nasta ar!

Sara sa...

Jag håller med dig... SOffan och choklad verkar trevligare!

Thérèse sa...

Pumita - tack , skulle jag göra om du fick priset också. Fast jag tycker det var kul att litteraturpriset i år gick till en författare jag tycker mycket om. Han är dessutom nästan lite latinamerikan eftersom han bott många år i Mexico. Tyvärr finns ganska lite av honom på svenska men förhoppningsvis översätts mer nu och av det jag läst på svenska har jag verkligen gillat honom.

Nadia - ja jag vet dom måste ju ringa nästa år troligen har dom väl ringt i år men då har det varit upptaget eller jag har inte varit hemma så dom fick ge priset till någon reserv.

Sara - Fast det var glass och soffan. Sen släppte skrivkrampen och jag satt uppe och skrev till fyra på morgonen , kanske inte lika trevligt som soffan och nobelfest men helt ok och skönt att komma igång.