lördag, december 13, 2008

bussresa i La Moraleja

I Madrid eller i Alcobendas straxt norr om Madrid om man ska vara korrekt , ligger området La Moraleja. I La Moraleja bor många som inte har brist på pengar. Här ligger hus stora som palats med fantastiska trädgårdar bakom höga murar. Här bor flera kändisar och spelare i Real Madrid , här bodde till exempel David och Victoria Beckham. Under min tid i Madrid åkte jag några gånger buss genom La Moraleja. Det är en ganska intressant bussresa. Man känner sig för en stund förflyttad till Sydamerika. Nästan alla på bussen hade sydamerikanskt utseende och spanskan som hördes hade sydamerikansk accent.

Människorna som bor i La Moraleja åker nog sällan buss. Det går en buss genom området och turerna är inte särskilt täta. Dom gånger jag åkte buss där tror jag att majoriteten av dom andra resenärerna var personer som arbetade som hembiträden, trädgårdsmästare eller annat hos dom rika Moraleja-borna. Mängder av människor från länder som Bolivia , Ecuador, Colombia och andra fattigare länder i Sydamerika kommer varje år till Spanien i hopp om en bättre tillvaro än i hemlandet. Många jobbar mycket och skcikar hem det mesta dom tjänar till familjen. Många har lämnat kvar barn och kanske man eller fru i hemlandet. Många av dom serverar på restauranger och jobbar som städerskor, barnskötare eller trädgårdsmästare hos spanska familjer. Många lever under ganska svåra förhållanden. Många bor trångt med låg standard och tjänar ganska dåligt. Vissa hamnar i krimminalitet och prostitution.

Det här är ett ämne jag gärna skulle skriva mer om men jag känner att jag vet väldigt lite om det så det får bli min reflektion från några bussresor i La Moraleja. Jag reagerade verkligen för varje gång jag åkte buss där noterade jag personerna på bussen absolut inte var representativa för dom boende i La Moraleja. Den spanska som talades i bussen var inte alls den dialekt som talas i Madrid-området eller ens från andra delar av Spanien utan klingade definitivt sydamerikansk.

Jag ska väl vara ärlig och säga att det finns mer modesta områden i La Moraleja också. Här finns områden med ganska vanliga radhus och lägenheter. Här finns också flera välskötta golfbanor och några skolor. Bland annat ligger Skandinaviska skolan i Madrid här liksom en brittisk skola där jag faktiskt en morgon såg Victoria Beckham med två barn och lika många livvakter.

La Moraleja är inget unikt område. I alla större europeiska städer (och naturligtvis även i storstäder utanför Europa) finns områden där rika bor i palatsliknande villor bakom höga murar och dom som reser med buss i området är sällan från staden eller ens från landet där dom bor. Dom bor definitivt inte i området, för dom boende i såna områden reser sällan med buss. Istället arbetar dom hos familjer i området som lever i ett överflöd som är otroligt fjärran från deras egen livssituation.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jätte bra artikel!Det är så sant det du skriver!!!Resan med buss känns verkligen som en jordenrunt resa ibland!
Roligt att läsa om Spanska minnen hos dig!!

Thérèse sa...

Mandy - tack , jag är väl inne i en period av Madrid-längtan just nu även om decemberväder i Madrid inte alltid är så kul. Så jag skriver av mig här. Det är helt sant att vissa bussresor kan göra att man känner sig förflyttad till ett annat land. Minns en gång i Göteborg när jag var nästan enda svensken på en buss. Dom flesta var Latinamerikaner - tydligen på väg till en chilensk fest fick jag veta av några medpassagerare.