söndag, december 14, 2008

Jean-Marie Gustave Le Clézio

Årets val av nobelpris i litteratur tycker jag var alldeles utmärkt. Jag har läst några böcker av Jean-Marie Gustave Le Clézio Han är en spännande författare som både skriver bra och har haft ett spännande liv. Så klicka gärna på hans namn och läs lite mer om honom. Dom böcker jag har läst har varit mycket läsvärda och jag vill gärna läsa mer av honom. Kan varmt rekommendera hans böcker till er som ännu inte har hittat honom.

Liksom jag är han förtjust i Stig Dagerman och i höstas tilldelades han också Dagerman-priset i Älvkarleby i norra Uppland. Le Clézio är intresserad av världen och att skapa förståelse mellan olika kulturer och han är intresserad av att bekämpa fattigdom och orättvisor samt har ett miljöengagemang.

Le Clézio var också den som introducerade Stig Dagerman i Frankrike och såg till att han översattes till franska. Jag hörde Le Clézo i ett TV-program fritt citera Dagerman. Han sa ungefär "Ibland känner man sig ensam men samtidigt känner man inte för att umgås med folk". Man kan ha stunder då man känner sig asocial men ändå ensam. Vi kan nog alla känna igen oss i det ibland. Le Clézios recept på detta var att skriva.

Jag skulle nog vilja uppmana Monsieur Le Clézio att börja blogga. Det är perfekt om man känner sig ensam men ändå inte vill vara social. Man kan skriva ner tankar kring något man får respons och kan diskutera i kommentarerna. Man är liksom social , skriver och berättar något, diskuterar men samtidigt är man inte särskilt social. Man kan vara hur sunkigt klädd, eller inte klädd alls och helt osminkad , man behöver inte vara verbal och umgås men samtidigt är man inte helt ensam. Blogga måste vara det perfekta sättet att inte känna sig ensam men slippa vara social och få skiva.

Även om jag känner igen känslan Le Clézio beskriver med Dagermans ord är det ingen vanlig känsla hos mig. Mina blogginlägg brukar inte komma till då för då skulle det inte bli mycket skrivet. Brukar skriva då jag kommer på något att skriva om och har en stund över. Men det roligaste med att blogga är era kommentarer och att diskutera med er. Så läser ni här , lämna gärna en kommentar eller två. Alla kommentarer gör mig glad och jag svarar alltid på dom. Glöm heller inte att läsa Le Clézio.

Inga kommentarer: