söndag, december 07, 2008

Madrid , Paris och Danmark

Ibland får jag en otrolig Madrid-längtan. Jag vet inte vad det är med Madrid men nästan alla vi som bott där kan vittna om samma sak. Längtan och kärleken till staden finns kvar länge , troligen för alltid. Nu har jag tack vare Karlavagen upptäckte jag att det finns ett Madrid i Östergötland Inget ont om Madrid i Östergötland men jag är tveksam till om ett besök där skulle bota min Madrid-längtan. Fast precis som Karlavagnen undrar jag hur det ser ut där och varför det heter Madrid.

En annan av mina favoritstäder finns på betydligt närmare håll. Jag behöver bara köra någon mil väster om Uppsala mot Enköping/Västerås för att komma till Paris. Fast det lilla samhället med några få hus är inte riktigt samma sak som den franska huvudstaden.

Straxt utanför Uppsala ligger också det lilla samhället Danmark. Jag har en kompis som är född där vilket står i hans pass. En gång gav det honom problem i italienska tullen där dom hävdade att han var dansk. Till sist gav han med sig och sa okay jag är dansk bara för att slippa stå och diskutera detta och slippa missa sitt plan till Asien.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min farfar som var född 1899 var "oäkting" som man så hemskt kallade vissa bar.
men det skojiga i det var att hans pappa var Kalle i holland, jag trode alltid att han var från Holland men det var torpet som hette så.

Thérèse sa...

Carina - usch vad hemskt att man kallade vissa barn oäktingar förr , min mormor var också det för hennes pappa övergav hennes mamma innan hon föddes. Verkligen hemskt. Var ligger Holland i Sverige då? Uppsala där jag bor nu finns förresten i USAs gamla svenskbygder såsom en del andra svenska städer.

Pumita sa...

När jag längtar till Madrid är det garanterat inte Östergötland jag tänker på! ;D

Thérèse sa...

Pumita - ha ha nej jag håller med dig där. Vill man äta tapas och dricka tinto de verano på en solig plaza är det nog inte till Östergötland man ska åka

Cliff Hanger sa...

Själv har jag varit i Hålland i Jämtland (och även i Holland).

Sedan tycker jag att det är trevligt att det finns några orter i Sverige som heter Hammarby också. :-)

Thérèse sa...

Cliff hanger - det var trevligt att det finns flera ställen som heter Hammarby i Sverige. Jag tror mig ha hört om Hålland i Jämtland , tror det finns en folkhögskola där som en av mina kusiner har gått på.