onsdag, januari 23, 2008

vinter kring universitetet i Uppsala

Jag är inte särskilt förtjust i varken snö eller kyla. Så den här vintern har hittills varit relativt bra med plusgrader dom flesta dagar även om det alltför ofta är grått och trist. Igår var marken täckt av ett vitt pulver och det var kallt och olustigt. Snön och kylan har stannat även idag.



Bilden är tagen i universitetsparken i Uppsala idag på eftermiddagen.



Inne i universitetsbyggnaden finns dessa märkliga visdomsord inristade på väggen. "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större". Bilden blev lite mörk och jag försökte göra den ljusare i photoshop men den blev mest märklig. Fast det märkliga citatet går ju att läsa nu.



Om man blir törstig när man besöker universitetsbyggnaden och letar lite kan man hitta den här dricksfontänen som sitter undangömd på en vägg i ett hörn. Annars finns ett kafé i källaren. Det var evigheter sen jag var där men det är mysiga valv och gott fika. Kafé Alma heter stället. Gästerna är en blandning av studenter , turister och en och annan förvirrad professor.



Universitetshuset byggdes 1887 och ser så här tjusigt ut från utsidan. Tidigare var Gustavianum, huset med bollen på taket , som syns på första bilden universitetets huvudbyggnad. I bollen finns den så kallade anatomiska teatern där Olof Rudbeck på 1630 dissekerade lik inför publik och bland annat upptäckte lymfsystemet.



Gustavianum sett från Sankt Eriks Torg.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Vilken läcker fontän!
Jag föredrar också sommar. Uppsala är jättemysigt (som vackrast) på sommaren.

Thérèse sa...

Pumita - hela Sverige är väl som vackrast på sommaren. Även om snö kan vara fint också så är det alltför kallt i min smak.

Sara sa...

Ah, vackra Uppsala... Jag läste där, och det är verkligen speciellt! Och fint med nysnö!

Thérèse sa...

Sara- visst är uppsala fint menidag har nysnön smält bort. Det är 7 plusgrader och sol. Nästan vår ute.

Cliff Hanger sa...

Jag känner mig skeptisk till att kalla det där för visdomsord. Vem bestämmer vad som är de rätta tankarna? Låter inte helt demokratiskt.

Thérèse sa...

Cliff hanger - ha ha det bestämmer Stalin... nejdå håller med känns inte helt demokratiskt. Huset är från 1800-talet så det är väl ett mossigt citat att man lär sig tänka rätt på universitetet eller nåt.