onsdag, januari 30, 2008

operation

I morgon ska jag sövas och bli opererad i ett knä. Känner mig ganska nervös. Samtidigt som det är skönt att få det gjort för jag har väntat länge på den här operationen. Större delen av förra året har jag haft inflammationer i knäna som inte vill gå över trots att jag provat starkare och starkare medicin. Äter just nu en sort cellgifter och det vill man ju helst slippa om man kan. Vissa dagar har knäna varit så dåliga att jag knappt kommit upp ur sängen. Andra dagar är det ganska okey men aldrig bra. Knäna är ibland otroligt svullna och jag har rejält ont. Vaknar ibland på natten av att jag har ont och är extremt stel - stelare än ett kylskåp. Har tagit hur många prover som helst utan att dom har hittat någon sjukdom så jag har inte reumatism.

Jag vet inte varför men jag ogillar verkligen sjukhus och sjukhusmiljöer. Tittar inte ens på sjukhusserier på TV. Trots att jag har varit en stadig gäst på sjukhuset sen april , blivit stucken i och röntgad och träffat läkare i tid och otid känner jag fortfarande obehag varje gång jag besöker sjukhus.

Så operationen imorgon är verkligen inget jag ser fram mot även om det ska bli otroligt skönt att få den gjord. Att bli sövd i två timmar känns också läskigt. Jag har blivit sövd och operarad förut men det känns ändå lite läskigt. Såna här stunder önskar jag nästan att jag vore barn så jag hade någon som följde med och höll handen. Nu får jag nöja mig med att bli skjutsad dit och hem och förhoppningsvis bli lite ompysslad när jag kommer hem. Operationen görs med titthål och jag får åka hem samma dag. Så det är ju skönt att slippa ligga på sjukhuset längre än nödvändigt.

Eftersom båda knäna är lika dåliga så kommer jag att få göra om operationen på det andra knät senare. Just nu vet jag inte när bara att det måste gå minst två veckor. När det här är gjort slipper jag mediciner och det ska bli väldigt skönt för jag mår lite illa av cellgifterna. Så blir jag förhoppningsvis bra till våren och kan skutta runt på friska ben , orkar leka mer med barnen , dansa , träna , cykla , gå långa promenader och annat jag inte riktigt orkat.

Har inte riktigt varit så duktig på att blogga senaste dagarna. Har mest varit smånervös för operationen och haft massor att läsa. Tycker att jag inte borde vara så nervös. Någon gång borde jag väl bli så vuxen att jag inte känner så otroligt mycket obehag inför sjukhusmiljöer. Har tidigare varit väldigt frisk och sluppit gå till sjukhus så ofta. Hoppas jag slipper efter mina knän är opererade och läkta.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!! Det kommer att gå bra ska du se! :)

Thérèse sa...

Haydee - tack , just nu vill jag bara ha det gjort och komma hem. I morgon vid den här tiden ska det väl vara över.

Bandini sa...

Lycka till!! precis som haydee sa, Det kommer att gå bra och sedan kommer ljusare dagar och då du kan ta cyckel, promenera och springa utan problem.

Som sagt: lycka till!!!

Thérèse sa...

Bandini - tack

Pumita sa...

Usch då, jag förstår att det känns pirrigt! Men det blir säkert bra sedan. Skönt att slippa sjukhus efteråt. Önskar dig lycka till!

Sofia sa...

Hmmm, jag ska också sövas och opereras om några dagar! Vilket sammanträffande, det är ju nästan läskigt ju! Jag är asnervös! Jag vet inte riktigt varför, mest för att jag ska få kräksjukan eller nåt så det inte blir av tror jag. Om det inte blir gjort nu blir det inte innan vi flyttar till Sverige och då har jag ingen aning om när det blir gjort (även för mig inget direkt livshotande som ska åtgärdas men det ska bli skönt när det är över). Lycka till iallafall!

Thérèse sa...

Pumita - tack , ja det ska bli skönt att få det överstökat och att slippa ligga på sjukhuset

Sofia - vilket sammanträffande. Jag är också rejält nervös , mest för att sövas tror jag och kanske att nåt ska gå fel fast jag vet att det är en vanlig och enkel operation så det borde inte göra det. Ska som sagt bli skönt när det är över. Tack och lycka till , till dig också

Anonym sa...

Hade du legat kvar på sjukhuset hade kanske din skräck försvunnit. Det gjorde min. :) Jag har också alltid avskytt sjukhusmiljöer. Nu rör det mig inte i ryggen, nästan i alla fall.

Jättelycka till med operationen, det kommer gå bra. Ska tänka på dig imorgon. Stor kram!

Anonym sa...

(Ha, jag fick ju nästan till en ordvits, att det inte rör mig i "ryggen", höhö...)

Thérèse sa...

Johanna - ha ha vilken ordvits man kan nästan tro att du är göteborgare;) Jag är verkligen nervös nu så här kvällen innan. Fast jag hoppas jag slipper ligga på sjukhus i framtiden min skräck får gärna försvinna ändå. Tack för uppmuntran.

Tolken sa...

Ojdå, nu borde du ha kommit hem. Hoppas allt gått bra!

Sofia sa...

hmmm... jag ska ligga inne pâ sjukhuset i fyra dagar, trots att det är en mindre operation. När jag frâgade sa de att det berodde pâ att jag skulle sövas. Kanske skulle varit bättre att ta det i Sverige ändâ, inte kul att ligga pâ sjukhus mer än nödvändigt. Hur som helst, hoppas du är hemma igen och inte känner dig alltför medtagen.

Thérèse sa...

Tolken - tack , jag är hemma och det har gått hur bra som helst.

Sofia - ja det är verkligen skönt att slippa ligga på sjukhus. Jag var där 8.30 och fick åka hem kl. 17 och allt gick jättebra och jag mår bra. Skönt att få det gjort för jag har väntat ganska länge