måndag, januari 21, 2008

studieteknik och motivation sökes

Jag är nog ganska lat egentligen. Visst gillar jag att både jobba och plugga och jag skulle tycka det vore långtråkigt och trist att vara arbetslös. Samtidigt tror jag aldrig att varken jobb eller pluggande kan bli det som har högst prioritet för mig. Hur roligt , trevligt och intressant det än är så kommer nog alltid andra saker att vara viktigare. Visst tar jag mina poäng när jag pluggar , läser det jag ska och skriver dom pm som ska skrivas och när jag jobbar gör jag det jag ska utan att försöka maska eller smita undan.

Samtidigt så kan jag absolut inte prioritera plugg eller jobb först utan det finns så mycket annat jag tycker är viktigare och roligare. Som att umgås med barnen , familj , vänner , pojkvän , ligga och slöa och se film eller läsa , laga och äta god mat och bara ta det lugnt i allmänhet. Om ingen radikal förändring inträffar så tror jag absolut inte jag riskerar att bli arbetsnarkoman eller satsa på att göra karriär. Fast det är klart som lärare är väl möjligheten att göra karriär ganska begränsad.

Fast jag tror det vore nyttigt för mitt pluggande om jag kunde bli lite mer karriärist. Jag känner människor som kan koppla bort allt annat och bara gå in för det dom håller på med. Jag skulle vilja bli lite mer sån. Visst har jag klarat dom kurser jag läst men jag skulle vilja bli lite effektivare , få bättre motivation och studieteknik och inte plugga så splittrat och ibland tänka på annat än det jag borde koncentrera mig på. Några tips på vettig studieteknik och mer motivation?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr så har jag inte själv några tips, men däremot så återkommer jag hit senare för att se om någon annan har haft det.
Motivation är nämligen något jag saknar också just nu.

Thérèse sa...

Haydee - ja jag behöver verkligen lite mer motivation till pluggandet just nu. Egentligen tycker jag det är ganska kul men jag har helt klart lätt att prioritera annat och jag är nog rätt lat överhuvudtaget.

Anonym sa...

Har inga tips, önskar jag kunde ta till mig studieteknik... Det finns iofs en bok som heter just Studieteknik. Jag har den i mina ägor, men har inte läst den, mer än bläddrat i den. Den verkar bra, men hur ska man ha tid att läsa en sådan? Man har ju kurslitteratur, liksom.

Thérèse sa...

Johanna - tack för tipset , jag ska nog kolla upp den. Fast jag måste få lite motivation också. Just nu känner jag mig mest lat och seg. Så ska man ju hinna läsa den samtidigt som man har massor av annat att läsa