söndag, januari 06, 2008

cykelstöld och tips på frisör

Uppsala är staden där alla verkar cykla. Här kryllar det av cyklar och cyklister. Förmodligen kryllar det också av cykelstölder. Kan vara lite jobbigt ibland när man kör bil för en hel del cyklister verkar inte så bra på trafikregler. I april när jag flyttade hit skaffade jag en cykel för att "ta seden dit man kommer" och jag cyklar gärna. Avstånden är korta och det är gott om cykelvägar. Men i förmiddags upptäckte jag att min låsta cykel hade försvunnit från cykelstället utanför mitt hus. Jag är enormt irriterad, arg och sur. Vill cykla. Iallafall när det inte är halt. Jag har inte heller några större förhoppningar att få tillbaka cykeln fast jag ska åka och kolla hos polisens hittegods. Antagligen får jag skaffa en ny cykel så om någon har en att skänka eller sälja för en billig penning får ni mer än gärna höra av er.


cyklar utanför tågstationen i Uppsala

Eftersom jag ändå skriver ett Uppsala-inlägg å tänkte jag passa på att efterlysa en bra frisör till hyfsat pris här i stan. Jag vet inte hur många av ni som läser här som känner till Uppsala. Men har ni tips på frisör skulle jag bli glad. Jag har klippt mig två gånger här och det ena stället var billigt men jag blev väldigt missnöjd , det andra var väldigt bra men lite väl dyrt. Nu börjar det bli dags för ett frisörbesök igen så alla tips är välkomna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min cykel blev snodd utanför min skola i Uppsala... det är några år sedan och min ilska kan fortfarande blossa upp. Cykeln var jättefin och hade just varit på superservice hemma i Falun för 1500 kr. Det var vad jag fick ut från försäkringsbolaget sedan... grr.

Thérèse sa...

Johanna - ja cykelstöld är ju populärt här i stan... jag lär inte få ut nåt på försäkringen för jag köpte cykeln ny i april för 1500 och det är väl självrisken. Mycket surt.

Joakim Ö sa...

Usch för cykeltjuvar. Jag har blivit av med ett par cyklar under de senaste åren men då har det inte varit några dyra saker som tur var.
I Fredags köpte jag mig en ny cykel med ett stort tungt lås, tar någon denna blir jag ledsen.

Sofia sa...

Medan jag bodde i Stockholm fick jag ungefär en cykel om âret stulen. Jag cyklar mycket och vill inte känna mig hämmad av stöldrisken. Till slut resignerade jag och insâg att man fâr betala cirka 1000:- per âr, som var självrisken dâ, för att cykla i Stockholm. Inte särskilt dyrt jämfört med andra transportmedel. Dessutom fâr man ju en ny cykel varje âr :)